لینک های دسترسی

Breaking News

جاگزین کرزی چه زمانی آغاز به کار می کند؟


حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان روز جمعه در دیدار با جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده یک بار دیگر گفت که مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید افغانستان مطابق تقیسم اوقات از پیش تعیین شده، یعنی به تاریخ ۱۱ اسد سال روان برگزار خواهد شد و حکومت افغانستان آمادگی های لازم را در مورد رویدست گرفته است.

آقای کرزی شام پنجشنبه طرح پیشنهادی نماینده ویژه منشی عمومی سازمان ملل متحد برای افغانستان را به منظور حل بن بست انتخابات ریاست جمهوری آن کشور پذیرفت. به اساس این طرح، قرار است آرای بیش از هشت هزار محل رایدهی که ۴۳ در صد کل آرا را در بر می گیرد، تفتیش و باز شماری گردد.

نظیف الله سالارزی، سخنگوی ماموریت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان یا یوناما می گوید که تفتیش ۴۳ در صد آرا که در حدود ۳.۵ میلیون رای می شود، حدود ۱۴ روز را در بر خواهد گرفت.

آقای سالارزی به رادیو آشنا گفت "با در نظر داشت تقویم فعلی انتخابات که به اساس آن نتایج نهایی دور دوم انتخابات قرار است به تاریخ ۲۲ جولای اعلان گردد، فکر می کنم وسعت تفتیش پیشنهادی محدود خواهد بود."

دشواری زیاد، فرصت اندک

تا مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید کمتر از سه هفته باقی مانده است و اختلافات عمیق روی نتایج ابتدایی انتخابات بین ستاد های انتخاباتی عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی - دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان- تا هنوز پا برجاست.

مایکل کوگلمن، تحلیلگر نهاد پژوهشی ودرو ولسن در واشنگتن می گوید که با توجه به بن بست کنونی در پروسه انتخابات افغانستان، برگزاری به وقت مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید آن کشور دور از امکان خواهد بود.

این کارشناس امریکایی می گوید "ما از مراسم تحلیف فقط چند هفته فاصله داریم. اگر قرار باشد تفتیش گسترده بسیاری از مراکز رایدهی عملی گردد، به زمان بیشتر نیاز خواهد بود. اینکار به نوبه خود سبب خواهد شد تا ضرب الاجل اعلان نتایج نهایی انتخابات به تاخیر انداخته شود که در نتیجه رئیس جمهور جدید نمی تواند به تاریخ ۱۱ اسد مراسم تحلیف را بجا کند."

بقای کرزی در ریاست جمهوری

شماری از تحلیلگران می گویند که ممکن آقای کرزی به خاطر ادامه کار به عنوان رئیس جمهور افغانستان در بن بست انتخاباتی آن کشور دست داشته باشد و او با تاکید مکرر بر برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید تلاش می کند تا از تعهد اش مبنی بر انتقال قدرت به رئیس جمهور بعدی اطمینان دهد.

اما مایکل کوگلمن ابراز عقیده می کند که آقای کرزی به دلیل نداشتن نفوذ و توانایی لازم در آنچه او "تقلب گستردۀ مهندسی شده" در انتخابات خواند، ممکن در بن بست انتخاباتی نقش نداشته باشد.

ولی این تحلیلگر امریکایی افزود که ادامه بن بست انتخاباتی فراتر از تاریخ تعیین شده مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید می تواند "بهانۀ" برای ادامه کار رئیس جمهور کرزی باشد.

به اساس حکم ماده ۶۱ قانون اساسی افغانستان وظیفه حامد کرزی به عنوان رئیس جمهور آن کشور در اول جوزای امسال به پایان رسید.

XS
SM
MD
LG