لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی‌ها از افزایش زنان معتاد در ولسوالی ورس بامیان


مسوولان محلی و فعالان مدنی بامیان از افزایش شمار زنان معتاد در ولسوالی ورس بامیان نگران اند.

به گفتۀ مقام‌ها تنها در روستاهای پژندور، لیگان، زیر کوه لیگان، شیوقل و سر سنگ ولسوالی ورس بامیان ۹۵ درصد خانواده‌ها معتاد به مواد مخدر اند که شماری زیادی آنان را زنان واطفال تشکیل می‌دهند.

حواگل رضایی، مدیر اجتماعی ریاست امور زنان ولایت بامیان در این باره به رادیوآشنا – صدای امریکا گفت: "زنان از تریاک برای تداوی و تسکین درد استفاده کرده اند که پس از آن حتی اطفال شان مبتلا به مواد مخدر شده و در داخل خانه با اطفال شان یکجا استفاده می‌کنند."

خانم رضایی با نگرانی افزود که شمار زنان معتاد در ولسوالی ورس رو به افزایش است و پیش از این شوراهای محلی روستاهای این ولسوالی، از افزایش زنان معتاد برای آنان اطلاع داده بودند.

یافته‌های ریاست امور زنان بامیان نشان می‌دهد که در بسیاری از روستاهای بامیان هنوز هم زنان از تریاک به عنوان مسکن و تداوی امراض ذکام، سینه‌بغل، کمردردی و سردردی استفاده می‌کنند که در درازمدت سبب اعتیاد آنان شده است.

فعالان مدنی بامیان ادعا دارند که از جمع ۱۷۰۰ فرد معتاد در ولسوالی ورس بامیان ۲۰ درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

محمدامین دانشیار، یکی از فعالان مدنی ولسوالی ورس بامیان گفت: "در قریه‌های پژندور، زیر کوه لیگان، لیگان، شیو‌قل و سر سنگ اکثریت خانواده‌ها معتاد اند و متأسفانه زنان این خانواده‌ها نیز از سویی شوهران شان معتاد به مواد مخدر شده اند".

در حال حاضر تنها یک شفاخانه ۲۰ بستر تداوی معتادان در ولسوالی ورس بامیان فعالیت دارد.

باشندگان این ولسوالی از دولت می‌خواهند که برای جلوگیری از افزایش شمار زنان معتاد، باید داکتران زن در این شفاخانه استخدام شوند تا بانوان نیز زیر پوشش برنامه تداوی قرار گیرند.

آقاحسین نظری، رئیس مبارزه با مواد مخدر بامیان افزایش آمار معتادان را در این ولایت پذیرفت: "ما تأیید می‌کنیم که در ولسوالی ورس شمار معتادان رو به افزایش است و همچنان مردهای خانواده زنان را مجبور می‌کنند که مواد مخدر استفاده کنند".

آقای نظری، افزود که این ریاست برنامه‌های مختلف مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر را دراین ولایت روی دست دارد و ساخت یک شفاخانه ۱۰۰ بستر را نیز در این ولایت، به حکومت مرکزی پیشنهاد کرده است.

آمار تازۀ از افراد معتاد در بامیان به دسترس نیست اما ریاست مبارزه با مواد مخدر، تحقیقی را برای دریافت آمار معتادان در بامیان راه اندازی کرده است.

بر اساس آمار چند سال قبل ریاست مبارزه با مواد مخدر بامیان، در این ولایت بیش از ۵۰ هزار نفر به مواد مخدر معتاد بودند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG