لینک های دسترسی

Breaking News

تشدید همه‌گیری کروناویروس و تجلیل از روز شکرگزاری در امریکا


رییس جمهور ترمپ فیلمرغی را که برای ضیافت روز شکرگزاری در قصر سفید آماده شده بود، عفو و رها کرد
رییس جمهور ترمپ فیلمرغی را که برای ضیافت روز شکرگزاری در قصر سفید آماده شده بود، عفو و رها کرد

امریکایی‌ها امروز پنجشنبه ۲۶ نومبر (ششم قوس) از "روزشکرگزاری" تجلیل می‌کنند. در این روز به گونۀ سنتی اعضای خانواده‌ها تلاش می‌کنند که در غذای شام گرد یک میز جمع شده و ضمن ادای شکر، با هم گوشت فیل‌مرغ صرف کنند.

اما امسال همه‌گیری کروناویروس، مانند هر رویداد دیگر تجلیل از روز شکر‌گزاری را متاثر کرده و مقام‌های صحی در ایالات متحده به خاطر جلوگیری از گسترش کووید۱۹ مردم را تشویق کرده است تا در خانه بمانند و از تشکیل اجتماعات پرهیز کنند.

در سال‌های پیش از همه‌گیری کروناویروس، روز شکرگزاری که در ایالات متحده تعطیل عمومی است، فرصت خوبی برای تماشای مسابقات ورزشی و جشن‌ها به شمول رسم گذشت روز شکرگزاری در شهر نیویارک نیز بود. اما امسال شمار زیاد این برنامه ها یا لغو یا هم محدود شده است.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده، تا صبح پنجشنبه ۲۶ نومبر شمار واقعات کووید۱۹ در ایالات متحده به بیش از ۱۲ میلیون و ۷۸۰ هزار و مرگ و میر ناشی از این بیماری به بیش از ۲۶۲ هزار رسیده است.

پیشینۀ روز شکرگزاری

در خزان سال ۱۶۲۱ میلادی کسانیکه از آنسوی اقیانوس اطلس تازه به قارۀ امریکا آمده بودند، سه روز سفره هموار کردند تا جشن جمع آوری خرمن شان را تجلیل کنند. این رویداد در نزد اکثر امریکایی‌ها به مثابۀ نخستین جشن شکرگزاری تلقی می شود که امریکایی های بومی نیز در آن نقش عمده داشتند.

میراث شکرگزاری و سفره آراستن برای چندین سده زنده ماند تا اینکه در اکتوبر ۱۸۶۳ رییس جمهور ابراهام لینکن آخرین پنجشنبه ماه نومبر را روز ملی شکرگزاری اعلام کرد. سپس رییس جمهور فرانکلین روزولت نیز مشخص ساخت که پنجشنبه چهارم ماه نومبر روز ملی شکرگزاری در ایالات متحدۀ امریکا باشد.

در حالیکه خانواده‌های امریکایی در روز شکرگزاری گوشت فیل‌مرغ صرف می‌کنند، یکی از مراسم سنتی و دیرین این روز "بخشایش فیل‌مرغ" است که رییس جمهور امریکا آن را به جا آورده از کشتن آن حیوان برای سفرۀ شام انصراف کرده و فیل‌مرغ را رها می کند.

جمعۀ سیاه

فردای روز شکرگزاری که جمعه می باشد، بزرگترین روز لیلام و خرید و فروش در ایالات متحده است.

در این روز که به نام "جمعۀ سیاه" نیز یاد می شود، فروشگاه‌ها پس از نیمه شب پنجشنبه باز شده و شماری از مشتریان حتا شب را در پشت دروازه های فروشگاه ها می خوابند.

اما امسال به دلیل همه‌گیری کروناویروس انتظار می‌رود که روز جمعۀ سیاه مانند سال‌های قبل گرمی و رونق نداشته باشد و پیش بینی شده است که شمار زیاد مشتریان به جای رفتن به مغازه‌ها از طریق آنلاین محصولاتی را که قیمت آن نازل شده است، خریداری کنند.

XS
SM
MD
LG