لینک های دسترسی

Breaking News

همزمان با جنگ، کروناویروس در قره‌باغ گسترش یافته است


با شدت گرفتن نبردها میان آذربایجان و ارمنی‌ها در قره‌باغ، شیوع کروناویرس نیز در این منطقه گسترش یافته است.

براساس گزارش ها افراد مبتلا به کروناویروس در زیر زمین‌های سرد همراه با افراد سالم از ترس راکت و بم پناه برده اند. افزون بر این داکترانی که آزمایش کووید۱۹ در نزد آنان مثبت است، زخمیان جنگ را عملیات می‌کنند.

قره‌باغ که به گونۀ کامل در داخل قلمرو آذربایجان موقعیت دارد و بیش از ۲۵ سال زیر ادارۀ ارمنی‌های تحت حمایت ارمنستان قرار دارد، در دونیم دهۀ گذشته چندین بار شاهد درگیری بوده است اما درگیری اخیر بی پیشینه بوده است.

درگیری که در ۲۷ سپتمبر در این منطقه آغاز شد منابع ناچیزی را که جهت جلوگیری شیوع کروناویروس وجود داشت نیز از بین برده است.

ردیابی افراد مبتلا به کووید۱۹ متوقف شده و حملات شدید توپخانه‌ای و راکتی مردم را مجبور به رفتن به پناهگاه های بیش از حد مزدحم کرده است؛ جاییکه جدا کردن بیماران از افراد سالم ناممکن است. در این میان کارمندان صحی بیشترین آسیب را دیده اند.

ملوینا بدلییان، رییس کلنیک امراض انتانی ساحۀ جنگ‌زدۀ استپناکرت گفت: "تقریباً تمام کارمندان صحی مبتلا شده اند، بعضی علایم خفیف و دیگران علایم جدی ترداشته اند." اما به گفتۀ وی، در بین جنگ و زمانی که سیلی از زخمیان به شفاخانه آورده می‌شود چاره‌ای جز این نیست که داکتران مبتلا به کووید۱۹ نیز به کمک بیماران بشتابند.

ارارت اوهانجانیان، مسوول صحی قره‌باغ می‌گوید: "اکثر داکتران و پرستاران می‌دانستند که مبتلا شده اند اما خاموشی اختیار کرده بودند. آنان ممکن در گوشه‌ای دراز بکشند تا تب شان پایین بیاید و سپس بلند می‌شوند و به انجام عملیات های جراحی ادامه می‌دهند."

بیمارانی که وضعیت وخیم دارند به ارمنستان اعزام شده اند، در حالیکه دیگران در شفاخانه‌های محلی بستری شده و یا در خانه‌های شان زیر درمان قرار گرفته اند، اما آقای اوهانجانیان گفت که مقام‌های صحی آمار دقیق مبتلایان کووید۱۹ را نمیدانند.

موارد ابتلا به کروناویروس در ارمنستان نیز در هفته گذشته نظر به اوایل ماه اکتوبر سه برابر شده است.

تا حال آذربایجان و ارمنستان دوبار روی برقراری آتش‌بس توافق کرده اند، اما هر دو جانب همدیگر را به تخطی از آن متهم کرده و این توافقات هیچ تاثیری در میدان جنگ نداشته است.

در تازه ترین اقدام برای پایان بخشیدن جنگ، مقام‌های آذربایجانی و ارمنستانی گفته اندکه وزیران خارجهٔ این کشورها به روز جمعه با مایک پمپیو، وزیر خارجهٔ ایالات متحده در واشنگتن به طور جداگانه ملاقات خواهند کرد.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده تا اکنون در مورد این ملاقات اظهار نظر نکرده است.

ارمنستان می‌گوید که تا اکنون ۷۷۲ نظامی و ۳۶ غیرنظامی در جریان این درگیری‌ها کشته شده اند.

آذربایجان گفته است که در جریان حملات نیروهای ارمنی، ۶۳ غیرنظامی کشته شده اند.

جدایی طلبان ارمنی، قره‌باغ را در جنگ خونین سال‌های ۱۹۹۰ تصرف کردند که در آن ۳۰ هزار نفر کشته شد.

XS
SM
MD
LG