لینک های دسترسی

Breaking News

بارندگی امسال یک و نیم برابر افزایش یافته است – وزارت انرژی و آب


وزارت انرژی و آب افغانستان اعلام کرد که میزان بارندگی در امسال نسبت به سال گذشته یک و نیم برابر و نسبت به پنج سال گذشته به صورت اوسط ۵۱ در صد در سطح این کشور ثبت شده است.

بر بنیاد یافته‌های این وزارت، در پنج حوزۀ دریایی افغانستان، میزان بارندگی‌ها (برف و باران) در جریان‌ ماه‌های اکتوبر، نوامبر و دسامبر سال گذشته میلادی و جنوری و فبروری سال روان میلادی، در مقایسه به سال گذشته یک و نیم برابر بیشتر بوده است.

این وزارت، در خبرنامه‌ای گفته است که افغانستان در جریان ماه جنوری و فبروری سال روان میلادی، شاهد برفباری بوده که در مناطق مرکزی و کوهستانی، سبب ایجاد ذخایر طبیعی آب شده است.

​این وزارت، سال آبی ۱۳۹۸ خورشیدی را خوب ارزیابی کرده و گفته است که افزایش بارندگی در تأمین منابع آب زراعتی و بهبود محیط زیست، مؤثر خواهد بود.

اما، نگرانی‌هایی نیز در خصوص جاری‌شدن سیلاب‌ها با گرم‌شدن هوا در فصل بهار وجو دارد.

وزارت انرژی و آب افغانستان گفته است: "ممکن در اواخر ماه مارچ با افزایش احتمالی درجه حرارت و ذوب شدن پیش از وقت، پوشش برفی در دامنه‌های مرتفع کوه‌ها خصوصاً هندوکش سبب سرازیر شدن سیلاب‌های آنی گردد که ممکن باعث تلفات زیان بار جانی و مالی در مناطق پائین دست حوزه های دریای کشور گردد".

وزارت انرژی و آب گفته که سال آینده خشکسالی در افغانستان کاهش خواهد یافت
وزارت انرژی و آب گفته که سال آینده خشکسالی در افغانستان کاهش خواهد یافت

برفباری‌های اخیر، سبب بسته‌شدن برخی شاهراه‌ها و راه‌های مواصلاتی ولسوالی‌ها با مراکز شماری از ولایات به ویژه نقاط مرکزی نیز شده است.

از جملۀ شاهراه‌های مهم، مسیر سالنگ است که از سه روز گذشته به این طرف به روی ترافیک بسته است.

بشیر حبیبی، مسؤول حفظ و مراقبت سالنگ‌ها، به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که در سالنگ‌ها ۱۵۰ سانتی متر برف باریده و سردی هوا نیز تا ۲۵ درجه سانتی گرید در سالنگ جنوبی رسیده است.

او افزود: "ما پاک‌کاری را در سالنگ شمالی شروع کردیم، تقریباً دو خط را وصل کردیم؛ اما در سالنگ جنوبی سرازیرشدن برفکوچ‌های زیاد که در حدود ۲۰ برفکوچ در سالنگ جنوبی سرازیر شده، ما پاک‌کاری را در سالنگ جنوبی هم شروع کردیم، ببینیم که تا چه وقت این مسیر را باز می‌کنیم".

امیدواری‌ها در مورد مؤثریت بارندگی‌های اخیر در حالی است که سال گذشته ۲۲ ولایت افغانستان شاهد خشکسالی بود و بر بنیاد گزارش ملل متحد، در سال ۲۰۱۸، خشکسالی ۳۵۰ هزار افغان را در سراسر این کشور آواره ساخت.

XS
SM
MD
LG