لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی از افزایش ولادت‌ها و رشد سریع نفوس در افغانستان


افزایش چشمگیر ولادت‌ها و رشد بی‌رویه نفوس در افغانستان سبب ایجاد نگرانی‌های جدی شده است.

وزارت صحت عامۀ افغانستان از افزایش ولادت‌ها در این کشور خبر داده و از سوی دیگر، وزارت اقتصاد از رشد ۲.۱۴ درصدی سالانه جمعیت و کاهش ارایۀ خدمات برای مردم سخن می‌گوید.

شیما، باشندۀ کابل که دهمین فرزندش را به دنیا آورده است، دلیل تعدد فرزندانش را علاقمندی شوهرش به داشتن خانوادۀ بزرگ می‌تواند. او می‌گوید که شوهرش به وی هشدار داده است که هر زمانیکه باردار نشود، همسر دیگر خواهد گرفت.

رخشانه، باشندۀ دیگر کابل است که اکنون ۴۵ سال عمر و ۱۱ فرزند دارد. او که یک پسر و ده دختر دارد، در آرزوی داشتن پسر دوم است.

مسوولان شفاخانۀ زایشگاه کابل می‌گویند که در هر ۲۴ ساعت بیش از ۱۱۰ ولادت در آن شفاخانه صورت می‌گیرد.

داکتر شهربانو غضنفر، مسوول بخش اطفال شفاخانه زایشگاه کابل، بارداری و زایمان پیهم را عامل خطرناک برای سلامت مادر و نوزاد خوانده و نیز آن را سبب "رشد غیرمعمول" جمعیت عنوان می‌کند.

در شفاخانۀ رابعۀ بلخی کابل نیز به گفتۀ مسوولان، شمار ولادت‌ها در مقایسه با چند سال پیش چند برابر شده است و اکنون به گونۀ اوسط در ۲۴ ساعت حدود ۷۰ ولادت در این شفاخانه صورت می‌گیرد.

داکتر محسنه صدیقی، سرطبیب شفاخانه رابعه بلخی گفت که در سه ماه گذشته حدود ۶۰۰۰ ولادت در این شفاخانه انجام شده است. او گفت که برخی از این زنان مادران ۱۰ یا بیشتر فرزند اند و هنوز هم باردار می‌شوند و به گفتۀ وی "حتا در خانواده‌های روشنفکر و پیشرفته نیز داشتن پنج یا شش فرزند" امر معمول و عادی است.

وزارت صحت افغانستان گفته است که در سال ۱۳۹۷ خورشیدی میزان تولدات در افغانستان در مقایسه با سال قبل از آن هفت درصد افزایش یافته است.

احمد توحید شکوهمند، معاون سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید که بر اساس آخرین آمار، رشد جمعیت در آن کشور ۲.۳ درصد است که به گفتۀ وی اگر این "رشد غیر معمول" ادامه یابد، دسترسی به خدمات اساسی به شدت کاهش خواهد یافت.

آمار ادارۀ ملی احصاییه افغانستان جمعیت این کشور را در سال ۱۳۹۸ خورشیدی حدود ۳۲.۲ میلیون نفر تخمین زده است، در حالیکه یک سال پیش از آن جمعیت افغانستان ۳۱.۶ میلیون نفر گزارش شده بود.

وزارت اقتصاد افغانستان نیز با نگرانی از رشد سریع نفوس آن کشور هشدار داده است که اگر رشد جمعیت به همین منوال ادامه یابد، جمعیت آن کشور تا سال ۲۰۵۰ دو برابر شده و به همان تناسب ارایۀ خدمات نیز کاهش یافت.

XS
SM
MD
LG