لینک های دسترسی

Breaking News

عرضه واکسین کووید۱۹؛ هند و چین رقابت می‌کنند


هند محموله‌هایی از واکسین کووید۱۹ شرکت استرازنیکا را که در داخل آن کشور تولید شده است، به کشورهای دور و نزدیک منطقه و حتا در دوردست‌ها، به کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام و به تازگی برای افغانستان ارسال کرده است.

این حرکت در حقیقت رقابت دپلوماتیک دهلی جدید با چین است که به کشورهای منطقه و جهان وعدۀ فراهم آوری واکسین را داده است.

نرندرا مودی، صدر اعظم هند با توسل به نقطۀ قوت هند که بزرگترین تولید کنندۀ واکسین‌های مختلف در جهان است، در صدد است تا روابط خود را با کشورهای منطقه محکمتر کرده و بر ضد تسلط سیاسی و اقتصادی چین مقابله کند.

در پی درخواست هون سین، صدر اعظم کمبودیا، حکومت هند ۱۰۰ هزار دوز واکسین کووید۱۹ را به آن کشور فراهم کرد. کمبودیا متحد مهم چین است که انتظار می‌رود میلیون‌ها دوز واکسین ساخته شده در شرکت دولتی سینوفارم چین را نیز دریافت کند.

آن گونه که کمبودیا، منگولیا، بنگله‌دیش، میانمار، سریلانکا، مالدیف و شماری دیگر از کشورهای منطقه واکسین‌های کووید۱۹ ساخت هند را دریافت کردند، ۵۰۰ هزار دوز این واکسین روز یکشنبه هفتم فبروری (۱۸ دلو) به افغانستان نیز رسید.

انوراگ شریواستاو، سخنگوی وزارت خارجۀ هند گفت که آن کشور تا کنون ۱۵.۶ میلیون دوز واکسین کووید۱۹ را به ۱۷ کشور جهان، چه از طریق قراردادهای تجارتی یا هم امداد، فراهم کرده است.

آقای شریواستاو گفت که تدارک واکسین به کشورهای خارجی یک روند جاری بوده و به گفتۀ وی محموله‌های بیشتر واکسین کووید۱۹ در هفته‌های آینده به منگولیا، کشورهای جزایر کارایب و کشورهای واقع در اقیانوس آرام منتقل خواهد شد.

شرکت سیروم هند که بزرگترین تولیدکنندهٔ واکسین در جهان است، پیش از این گفته بود که قیمت هر دوز واکسینی که در داخل این کشور تولید می‌شود، در حدود ۲۵۰ روپیه هندی خواهد بود.

هند پس از ایالات متحده از رهگذر واقعات و مرگ و میر ناشی از کروناویروس در ردۀ دوم در سطح جهان قرار دارد و مقام‌های هندی در نظر دارند تا ماه اگست سال روان به ۳۰۰ میلیون نفر در آن کشور واکسین کووید۱۹ را تطبیق کنند.

از ۱۶ جنوری تا کنون که روند تطبیق گستردۀ واکسین کووید۱۹ در هند شروع شده است، کم و بیش سه میلیون کارمند صحی در آن کشور واکسین شده اند و برای رسیدن به هدف تعیین شدۀ تطبیق واکسین به ۳۰۰ میلیون نفر، باید روند تطبیق واکسین در آن کشور چند برابر سرعت داده شود.

XS
SM
MD
LG