لینک های دسترسی

Breaking News

خشونت ها و دستگیری ها در آستانۀ پخش فلم هندی پدماوت


در آستانۀ پخش فلم هنری هندی "پدماوت"، هندو های افراطی در چندین شهر هند به مظاهرات خشونت آمیز پرداخته، با پولیس درگیر شده، و دست به خرابکاری ها زده اند.

فلم "پدماوت" که قبلاً قرار بود به نام "پدماوتی" به بازار عرضه شود، به روز پنجشنبه ۲۵ جنوری در سینما ها به نمایش گذاشته خواهد شد. این فلم، داستان تخیلی عشق یک حکمران مسلمان (سلطان علأالدین خلجی) را با یک ملکۀ افسانوی از قوم هندوی راجپوت به تصویر کشیده است.

با آن که گروه های افراطی هندو، و حتی بعضی حکومت های ایالتی خواستار منع نشر این فلم شدند و آن را تحریف تاریخ راجپوت ها خوانده اند، اما کارگردان این فلم این ادعا را رد میکند و محکمۀ عالی فدرال هند هم اخیراً حکم کرد که هیچ ایالتی در هند، حق منع این فلم را ندارد.

با وجود این، دیپک آشر رئیس دومین شرکت بزرگ نمایش دهی فلم ها در هند گفته است که آنان تصمیم گرفته اند تا از بیم مصئونیت کارمندان شان، این فلم را در هیچ یکی از سینما های خود واقع در ایالت های راجستان و گجرات به نمایش نگذارند.

فلم "پدماوت"، حدود ۳۱ میلیون دالر امریکایی هزینه برداشته که به زعم دست اندرکاران بالیوود، نخستین فلم پرهزینه در تاریخ این سینما خواهد بود.

قرار بود این فلم، به تاریخ اول دسمبر سال ۲۰۱۷ روی پردۀ سینما بیاید، اما مخالفت ها و دعوا های قضایی علیه آن باعث شد که تاریخ پخش این فلم به ۲۵ جنوری ۲۰۱۸ به تعویق بیافتد.

خشونت ها

در آستانۀ انتشار فلم "پدماوت"، پولیس هند تدابیر امنیتی را در سراسر سینما های آن کشور تشدید بخشیده است. اما با اینهم، مظاهرات هندو های افراطی علیه انتشار این فلم، از دو روز به اینسو شدت گرفته است.

یک گروه ۱۵۰ نفری زنان راجپوت تهدید کردند که اگر فلم پدماوت پخش گردد، آنان خود را آتش خواهند زد.

چندین هندوی افراطی اعلام داشته به هرکسی که دیپیکا پدوکون، هنرپیشۀ نقش اول، و سنجی لیلا بهنسالی، کارگردان این فلم را سر ببُرد، ۵۰ میلیون روپیه انعام خواهند داد.

دامنۀ اعتراضات خشونت آمیز، حتی به حومۀ دهلی جدید رسیده و به روز چهارشنبه، گروهی از آشوبگران یک بس را در ساحۀ گورگاو نزدیک پایتخت، آتش زدند. آنان یک شاهراه بزرگ را نیز موقتاً بستند و بر پولیس سنگ پرتاب میکردند. در این رویداد، ۱۴ تن زخمی شدند و ۱۵ تن توقیف گردیدند.

در ایالت اترپردیش نیز مظاهراتی برپا شد و اعتراض کنندگان در شهر متورا، یک قطار آهن را متوقف ساختند.

در سایر شهر ها، از جمله در جمو و کشمیر، سینما ها و مارکیت های تجارتی مورد تاخت و تاز مظاهره کنندگان قرار گرفت و غرفه های تکت فروشی حریق گردید.

پولیس در سراسر هند، صد ها نفر را به اتهام تحریک خشونت ها، توقیف کرده است.

یک مؤرخ افغان: چهرۀ سلطان علأالدین خلجی در فلم پدماوت مسخ شده است
یک مؤرخ افغان: چهرۀ سلطان علأالدین خلجی در فلم پدماوت مسخ شده است

تاریخ یا افسانه؟

فلم "پدماوت" بر اساس روایت تاریخی نه، بلکه بر بنیاد یک شعر حماسی ساخته شده است. در داستان این فلم، سلطان علأالدین خلجی (با نقش آفرینی رنویر سنگهـ) بر پدماوتی ملکۀ راجپوت (به نقش آفرینی دیپیکا پدوکون) که همسر رتن سین (به نقش آفرینی شاهد کپور) حکمران راجپوت است، دل میبازد و گویا همین عشق او را تحریک میکند تا بر قلعۀ چیتور (پایتخت راجپوت ها) حمله ور گردد.

شاه محمود محمود، تاریخ دان افغان، میگوید که داستان عاشقانۀ سلطان علأالدین خلجی و پدماوتی، برای نخستین بار در قرن شانزدهم میلادی، توسط ملک محمد جایسی نوشته شد، اما "مورخان در صحت و سُقم این داستان نظریات متفاوت دارند" و حتی مؤرخان مسلمان وقوع همچو روابط عاشقانه را "رد میکنند".

آقای محمود داستان پدماوتی را بیشتر یک افسانه خوانده و می افزاید: "زبان و ادبیات فارسی - دری که در سلطنت دهلی؛ احتمالا" زبان عمومی شمال هند بود ؛ بیشتر از همه داستان پدماوتی و سلطان خلجی را در زیر سایه خویش پرورده است".

اما در حالی که هندو های افراطی از "اهانت به ملکه پدماوتی" خشمگین اند، شاه محمود محمود مؤرخ افغان، با توجه به اعلانات فلم پدماوت میگوید که در این فلم، چهرۀ سلطان خلجی به گونۀ بی رحمانه مسخ شده و او یک "سلطان قهار و غاصب و جبار" معرفی شده است.

آقای محمود، سلطان علأ الدین خلجی را یک شاه بزرگ سلطنت دهلی میخواند که "خدمات نمایانی در هند انجام داده است".

XS
SM
MD
LG