لینک های دسترسی

Breaking News

هند به پاکستان: رهبر گروه جیش محمد را به ما تسلیم دهید


حمله بر پایگاه هوایی پتاکوت یک هفته پس از آن صورت گرفت که صدراعظم هند به پاکستان سفر کرد و با همتای پاکستانی اش ملاقات کرد
حمله بر پایگاه هوایی پتاکوت یک هفته پس از آن صورت گرفت که صدراعظم هند به پاکستان سفر کرد و با همتای پاکستانی اش ملاقات کرد

ادارۀ مبارزه بر ضد دهشت افگنی هند روز دو شنبه گروه تندرو جیش محمد و رهبر آنرا که در پاکستان مستقر است، به حملات مرگبار بر پایگاه قوای نظامی هند متهم کرد.

ادارۀ تحقیقات ملی یا NIA گفته است که هر چهار مهاجمی که در دوم جنوری امسال بر پایگاه قوای هوایی هند حمله کردند، شهروندان پاکستان بودند. به گفتۀ این اداره، مولانا مسعود اظهر، مغز متفکر این حمله بود.

به گفتۀ یک مقام ارشد این اداره "همۀ دهشت افگنان بر ضد هند اعلام جنگ کرده اند. این یک توطئه جنایی بود که بالای ساختار امنیتی ما حمله کردند".

در حمله بر پایگاه قوای هوایی پتانکوت هفت پرسونل امنیتی و چهار حمله کننده کشته شدند.

حمله بر پایگاه پتانکوت یک هفته پس از آن رخ داد که نرندرا مودی، صدراعظم هند، در یک سفر غیر منتظره به پاکستان رفت و با همتای پاکستانی اش، نواز شریف، ملاقات کرد تا روابط پر تنش میان دو قدرت هسته ای بهبود یابد.

تحقیقات مشترک در مورد حمله بر پایگاه قوای هوایی هند به جایی نرسید و تنش میان دو کشور همسایه در جریان سال جاری افزایش یافت و حتی بر خورد های مسلحانه در منطقه مورد مناقشۀ کشمیر نیز میان دو کشور رخ داد.

تحقیق کنندگان در دهلی نو گفته اند که اتهام نامه و شواهد به مقامات پاکستان تحویل داده خواهد شد تا آنان در برابر مرتکبین حمله اقدام کنند.

یک مقام ارشد وزارت داخلۀ هند که ناظر این تحقیقات است گفت است که "ما از پاکستان می خواهیم تا مولانا مسعود اظهر را دستگیر کند و وی را به هند اعزام کند".

اتهام نامه در برگیرندۀ نمونه های DNA و بسته های مواد غذایی از پاکستان است که در نزدیکی جنگل پایگاه هوایی پتانکوت یافت شده است. دستگاه مخابره واکی تاکی و یک یاد داشت در داخل یک موتر است که تندروان توسط آن به پایگاه هوایی آمده بودند نیز شامل شواهدی است که تحقیقات کنندگان هندی در اختیار دارند.

هند از دیر مدت زمان پاکستان را متهم کرده که آن کشور از گروه جیش محمد استفاده می کند تا حملات را در خاک هند راه اندازی کنند.

پاکستان برای مدت کوتاه اظهر را توقیف کرد. در سال ۲۰۰۱ میلادی، اظهر متهم به حمله بر پارلمان هند شد. پس از حمله بر پایگاه هوایی هند، تحقیقات کنندگان پاکستان هیچ شواهدی بر ضد اظهر و یا جیش محمد پیدا نکردند.

XS
SM
MD
LG