لینک های دسترسی

Breaking News

ختنۀ دختران و جنجال مسلمانان هند


سمینه، دختر مسلمان هندی، که در نیویارک توسط یکی از بستگانش ختنه شد
سمینه، دختر مسلمان هندی، که در نیویارک توسط یکی از بستگانش ختنه شد

بلقیس زن ۵۰ سالۀ مسلمان هندی از اینکه سال‌ها پیش راضی شده بود که دخترش ختنه شود، امروز اظهار ندامت و احساس گناه می‌کند.

بلقیس که اکنون داکتر است، ختنۀ دختران را "بدون شک یک عمل بی فایده" خوانده و می‌گوید که اگر امروز کودک دختر می‌داشت، هیچ امکان نداشت که بگذارد او ختنه شود.‌

سازمان ملل متحد ختنۀ دختران را که در شماری از کشورها به ویژه برخی جوامع مسلمان رایج است، نقض حقوق دختران خوانده و آن را مردود می‌شمارد.

جدال میان بلقیس و اجتماع مسلمان وی که به نام بهرۀ داودی مسما است، مناظرۀ جدی را برای زدودن این رواج ایجاد کرده است. توقف ختنۀ دختران که مسلمانان داودی هند آن را "برداشتن گوشت حرام" می‌خوانند، کار ساده نخواهد بود.

دو صد میلیون دختر

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، در حال حاضر کم از کم ۲۰۰ میلیون دختر و زن در سرتاسر جهان وجود دارد که به نحوی ختنه شده‌اند که از سال ۲۰۱۴ تا حال ۷۰ میلیون افزایش را نشان می دهد.

معصومه رانالوی زن فعال هندی که خودش نیز در کودکی ختنه شده بود، نخستین زن اجتماع "بهره داودی" هند است که سکوت را شکست و سال گذشته فراخوانی را برای توقف ختنۀ دختران در جامعۀ خود به راه انداخت، زیرا قانونی برای ممانعت از ختنۀ دختران در هند وجود ندارد.

رانالوی در صحبت با خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته است که همواره ادعا می شود که با ختنۀ دختران یک پارچۀ نهایت کوچک برداشته می شود بدون آنکه به صحت آنان آسیب برساند، اما به گفتۀ این فعال هندی، در بسا موارد مشکلات بسیار جدی صحی برای دختران خلق شده است.

ختنۀ سودمند و بی فایده

اینک، موضوع ختنۀ کودکان به مناظرۀ جدی در بین پیروان داودی – از هند گرفته تا ایالات متحده - مبدل شده است. فعالان مخالف ختنۀ دختران می‌گویند که مدارک کافی مبنی بر مزایای صحی ختنۀ مردان وجود دارد، اما هیچ مزیتی در ختنۀ دختران به اثبات نرسیده است.

اما سیدنا مفضل سیف الدین رهبر فرقۀ مذهبی بهرۀ داودی به تازگی در یک گردهمایی در هند گفت "اجتماع ما در مقایسه با سایر مردم بسیار خالص است و وظیفۀ ما است که آن را به همین سان نگهداریم. مردان و زنان باید ختنه شوند".

الفیه فعال هندی مستقر در ایالات متحده با یادآوری تجربۀ شخصی اش که در کودکی توسط خالۀ مادرش در زیرزمینی منزل شان در نیویارک ختنه شده بود، این عمل را "نفرت انگیز، گند آلود، ناهنجار و دردناک" می‌خواند. او می گوید که بر مردان داودی به خاطر انفاذ این سنت، خشمگین است.

اکثر زنان فعال داودی اکنون برضد باورهای سنتی مذهبی تابوشکنی کرده و برای توقف ختنۀ دختران مبارزه می‌کنند. بلقیس نیز یکی از آنان است، او همواره به بیماران اش که اکثر آنان زنان است، تاکید می‌کند که ختنۀ دختران برعلاوۀ آنکه مفاد ندارد، خطرات احتمالی را در پی دارد.

سمینه دختر بلقیس که اکنون ۲۲ ساله است و در ایالات متحدۀ امریکا درس می‌خواند مانند مادرش مخالف ختنۀ دختران است. سمینه که در هفت سالگی ختنه شده بود، آن تجربه را تلخ، دردناک و آزار دهنده می‌خواند.

برخلاف دیگر فعالان مخالف ختنۀ دختران، سمینه خواهان حل بنیادی این وضعیت است. او از رهبران دینی و مذهبی مسلمان می‌خواهد که بر ضد این عمل فتوا صادر کنند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG