لینک های دسترسی

Breaking News

هند به میانمار زیردریایی جنگی داد 


هند یک کشتی زیردریایی به میانمار داد؛ اقدامی که تحلیلگران آنرا تلاش دهلی جدید برای مقابله با نفوذ روز افزون چین در جنوب‌شرق آسیا عنوان کرده اند.

انوراگ شریواستوا، سخنگوی وزارت خارجهٔ هند گفت که همکاری در حوزۀ آبی بخشی از تعامل دهلی جدید با میانمار است.

هند در اوایل ماه جاری اعلام کرده بود که کشتی زیردریایی ساخت روسیه خویش را به میانمار می‌دهد.

این کشتی جنگی زیردریایی توانایی انجام ماموریت در عمق ۳۰۰ متر را دارد.

هند می‌خواهد با این اقدام تعامل دفاعی خویش را با میانمار ایجاد کند که هدف آن محدود کردن حضور روز افزون چین در کشوری است که دروازهٔ‌ آن در آب‌های بنگال باز می‌شود؛ آبراه استراتیژیکی که در شمال‌شرق بحر هند موقعیت دارد.

این در حالی است که چین چهار سال پیش به بنگله‌دیش دو کشتی زیردریایی داد و در بخش ایجاد پایگاه این کشتی‌ها داکه را کمک می‌کند.

چین همچنان در اوایل ماه سنبله اعلام کرد که به نیروهای بحری پاکستان چهار کشتی جنگی می‌سازد که ارزش هر کدام آن به ۳۵۰ میلیون دالر می‌رسد.

بر اساس اعلامیه نیروهای بحری پاکستان، این کشتی‌ها با راکت‌های زمین به زمین، زمین به هوا و آخذه‌ها مجهز خواهند بود و در تامین صلح و امنیت در منطقه نقش بارزی خواهد داشت.

تحلیل‌گران می‌گویند که برای دهلی جدید این پروژه‌ها تلاش دیگری در مقابل حضور نیروهای چینی در کشورهای منطقه است.

پراکاش جها، استاد مطالعات امنیتی و دفاعی در پوهنتون جیندا گلوبل هند می‌گوید که میانمار می‌خواهد اتکا نظامی و اقتصادی‌اش به چین را کاهش دهد و هند برای این کشور بهترین گزینه است و هند نیز در پی ایجاد اعتماد با این همسایهٔ چین است.

XS
SM
MD
LG