لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار هند به پاکستان در قبال اعدام کلبوشن یادو


هند امروز پاکستان را هشدار داد که اگر یک افسر بازنشستۀ هندی را به اتهام جاسوسی و خرابکاری اعدام کند، عواقب آن برای روابط میان دو کشور وخیم خواهد بود.

وزیر خارجۀ هند گفت که کشورش قضیۀ کلبوشن یادَو را به سطوح عالی پیگیری خواهد کرد. پاکستان با نشر ویدیو های اعتراف این تبعۀ هندی، میگوید که محکمه او را به جرم جاسوسی و سبوتاژ، به اعدام محکوم کرده است.

یک محکمۀ نظامی پاکستان دیروز، کلبوشن یادَو را که سال گذشته دستگیر شده بود، به اعدام محکوم کرد. به تعقیب آن، پاکستان ویدیوی اعتراف او را نیز به نشر سپرد.

در ویدیوی یاد شده، یادَو در حالی که بر یک کوچ نشسته است، اعتراف میکند که برای سازمان استخباراتی هند (را) کار میکرده و نام مستعارش حسین مبارک پاتیل بوده است. کلبوشن در ویدیو می افزاید: "ادارۀ استخبارات هند در أواخر ۲۰۱۳ مرا استخدام کرد. از آن وقت به بعد، من به دستور (را) یا استخبارات هند، فعالیت های مختلفی را در بلوچستان و کراچی سازماندهی کرده ام و نظم و قانون در کراچی را برهم زده ام."

یادَو در این ویدیو میگوید که باشندۀ شهر ممبای بوده و چندین بار به پاکستان سفر هایی داشته است. اما هند میگوید این اعتراف، ممکن در نتیجۀ فشار و شکنجه بوده باشد. سوشما سواراج، وزیر خارجۀ هند امروز در پارلمان هند راجع به قضیۀ کلبوشن یادَو گفت که "او قربانی طرحی است که بر اساس آن، پاکستان میخواهد بر هند بهتان وارد ساخته و توجه بین المللی را از سابقۀ معلومدار پاکستان در تمویل و حمایت دهشت افگنی، به سوی دیگر جلب کند."

خانم سواراج افزود که در چنین شرایط، هند گزینۀ دیگری ندارد به جز این که اگر کلبوشن یادَو اعدام گردد، آن را "یک قتل ِ از قبل طرح شده" تلقی کند.

حزب کانگرس، که اپوزیسیون حکومت در هند شمرده میشود، خواستار فشار بین المللی برای رهایی یادَو از قید پاکستان شده است. سخنگوی حزب کانگرس گفت که کشورش باید "هم در سطح ملل متحد، و هم در سطح جهانی" تلاش های فوری رویدست گیرد و نشان دهد که "سیستم های خودسر" نمیتوانند شهروندان هند را اعدام کنند.

از جانب دیگر، امرجیت سنگهـ دولت، رئیس پیشین ادارۀ استخبارات هند، گفته که خواه کلبوشن یادَو جاسوس بوده باشد یا نه، سخن نباید تا اعدام برسد، زیرا جواسیس هر وقت در گوشه و کنار جهان دستگیر میشوند، اما خیلی نادر است که یک جاسوس اعدام گردد. با اینهم، امرجیت سنگهـ گفت که از پاکستان هیچ کاری بعید نیست، زیرا پاکستانی ها "صدراعظم خود" (ذوالفقار علی بوتو) را نیز اعدام کرده اند.

گرچه پاکستان ادعا دارد که یادَو را در ایالت بلوچستان آن کشور دستگیر کرده، اما هند گفته که او از ایران اختطاف شده است. با آن که سزای اعدام یادَو از سوی لوی درستیز پاکستان تأیید شده، اما زمان اجرای این حکم، هنوز روشن نیست.

XS
SM
MD
LG