لینک های دسترسی

Breaking News

قدردانی لاوروف از موقفگیری هند نسبت به بحران اوکراین 


سرگی لاوروف ، وزیر خارجه روسیه روز جمعه اول اپریل (‌۱۲حمل)‌ برای یک سفر دو روزه وارد دهلی جدید شد و با مقام‌های هند در مورد حفظ و تحکیم ارتباط تجارتی میان دو کشور شد.

در حالیکه هند و چین خواستار یک آتش بس فوری در اوکراین میباشند ، آنها صریحآ از محکوم نمودن تهاجم روسیه بر اوکراین خودداری کرده اند.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، از واکنش هند در مورد بحران اوکراین قدردانی کرده است.

در مجمع عمومی ملل متحد که به تاریخ دوم مارچ (۱۱ حوت) برزگزار شده بود، کشور‌های عضو این سازمان با اکثریت قاطع حملهٔ تهاجمی روسیه بر اوکراین را محکوم کردند.

اما روسیه، بلاروس،‌ کوریای شمالی،‌ سوریه و اریتریا کشورهایی بودند که به این قطعنامه رای مخالف دادند. چین، هند و ایران در جمع ۳۵ کشوری اند که به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

آقای لاوروف با همتای هندی‌اش بر فروش نفت خام روسیه به هند و همچنان نحوه پرداخت سیستم پولی بدون نقض تحریم‌ها صحبت خواهند کرد. .

با وجود وضع تحریم‌های گسترده از سوی کشور‌های غرب علیه روسیه ، هند و چین به خرید محصولات روسی همچو ادامه میدهند.

افزایش ارز‌های غیر غربی به شمول دالر و یورو در تجارت میان روسیه و هند یکی از مسایل مطرح بحث ملاقات وزیران خارجهٔ روسیه و هند به شمار می رود. این در حالیست که یک روز قبل مقام‌های ایالات متحده و بریتانیا بر هند فشار وارد کردند تا از تضعیف کردن سیستم مالی دالر وضع تعزیرات اقتصادی علیه روسیه پس از تهاجم نظامی مسکو بر کیف اجتناب کند.

یک منبع حکومت هند که نخواست نام‌اش افشا گردد، گفته است که بانک‌های روسیه از سوی کشور‌های غربی تحریم شده اند، هیات وزارت امور خارجه این دو کشور در مورد ایجاد یک میکانیزم پرداخت پول باروسیه بحث خواهند کرد.

پس از تهاجم روسیه بر اوکراین این سومین سفر لاوروف به خارج از کشورش می‌باشد. این دپلومات ارشد روسی در اوایل ماه گذشته به ترکیه سفر کرده بود و در آنجا با همتای اوکراینی خود، دیمیترو کولیبا، دیدار کرد، اما این ملاقات بدون نتیجه پایان یافت. آقای لاوروف روز سه شنبه نیز به شهر تونشی چین سفر کرد و در نشست "ترویکا پلس" که متشکل از نمایندگان امریکا، چین، پاکستان و روسیه است،‌ در مورد وضعیت افغانستان صحبت کرد.

بر اساس گزارش ها،‌با وجود سفر وزیر خارجهٔ روسیه به هند به منظور تحکیم ارتباط تجارتی میان مسکو و دهلی جدید،‌ مقام‌های ایالات متحده و بریتانیا قبل از سفر لاوروف به دهلی جدید تلاش کرده اند تا هند را به تدریج از روسیه دور نگه دارند. اما سخنگوی حکومت هند در این مورد جزییات بیشتر ارایه نکرد.

پس از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین و منزوی نمودن مسکو از سوی جامعه بین المللی ، هند به یکی از برزگترین خریداران محصولات روسی مبدل شده است .

هند که با تخفیف بیشتر به خریداری مواد سوخت از روسیه ترغیب شده است ، از ۲۴ ماه فبروری سال روان میلادی به این سو دست کم ۱۳ میلیون بیرل نفت را از روسیه خریداری کرده است. در حالیکه در سال ۲۰۲۱ میلادی دهلی جدید مجموعاََ نزدیک ۱۶ میلیون بیرل نفت از روسیه وارد کرده بود.

علاوه بر آن،‌ هند در نظر دارد تا واردات ذغال سنگ را از روسیه دو برابر افزایش دهد که از آن در ساخت فولاد استفاده میشود. خبرگزاری رویترز سه شنبهٔ گذشته گزارش داد که هند پس از توقف واردات محصولات از اوکراین ، با روسیه توافق کرد تا به مقدار ۴۵۰۰۰ تن روغن گل افتاب پرست را از این کشور خریداری نماید .

XS
SM
MD
LG