لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد از برخورد مردان هندی در جلوگیری از خشونت علیه زنان


نشر گسترده یک نوار تصویری از ایستادگی و مبارزه دو خواهر هندی در مقابل آزار و اذیت جنسی در یک موتر بس سبب ستایش از شجاعت آنان شده است.

اما عدم واکنش مسافرین، راننده و نگران بس در برابر آزار و اذیت جنسی این دو خواهر بحث های زیادی را نیز در هند دامن زده است.

این بار داستان آزار و اذیت جنسی دو خواهر که با استفاده از یک موتر بس از کالج شان در شهرک روهتک در ایالت هریانا به سوی خانه می رفتند، یک پایان خوب داشت.

دو خواهر ۱۹ و ۲۲ ساله، سه مرد را لت و کوب کردند. به گفته این دو خواهر، مردان مذکور حرکات زشت و ناپسند انجام دادند و بدن دو خواهر را لمس کردند.

یک خواهر با دستان خالی جنگید. خواهر دیگر از کمربند اش استفاده کرد. مسافری سوار در این موتر بس از صحنه جنگیدن دو خواهر تصویر برداری کرد و پس از آنکه این ویدیو در سراسر هند به نشر رسید، دو خواهر بخاطر شجاعت و ایستادگی شان مورد ستایش قرار گرفتند.

بی تفاوتی مردان

اما در میان این همه تمجید و تقدیر از این دو دختر، کارشناسان مسایل اجتماعی عدم واکنش مسافرین، راننده و نگران موتر بس را در مقابل این رویداد مورد پرسش قرار می دهند.

رنجنا کُماری، رئیس مرکز پژوهش های اجتماعی در دهلی جدید می گوید که مردان هندی می خواهند نظاره گر باشند چون اکثر شان فکر می کنند که زنان مسئول همچو رویداد ها اند.

به گفتۀ او "مردان فکر می کنند که یا زنان نادرست عمل می کنند، یا زنان مسئول همچو یک مشکل می باشند، یا زنان لباس های تنگ بر تن می کنند، یا زنان رفتار نادرست از خود نشان می دهند، و یا خود زنان مسئول همچو رفتار با خود استند...این یک واقعیت تلخ و غم انگیز در مورد چگونگی دید جامعه ما نسبت به زنان است."

فعالین می گویند که این همه دلایل است که مجرمین بدون هراسی از واکنش مردم در روز روشن دست به آزار و اذیت جنسی زنان می زنند. آزار و اذیت خیابانی زنان یک مشکل عمده در جامعه هند پنداشته می شود.

دو خواهر به رسانه ها گفتند که در صورت کمک سایر مسافرین، آنان مجبور به دفاع از خود نمی شدند.

نگرش مردسالارانه

کرشنا مجومدار از فدراسیون ملی زنان هند، نگرش اجتماعی نسبت به زنان را مورد انتقاد قرار داده می گوید "به نظرم همه آنان یک نوع نگرش مردسالارانه دارند که گویا زنان فقط برای لذت بردن خلق شده اند... یا زنان یک نوع وسیله تفریحی استند."

جامعه شناسان و فعالین حقوق زن عدم اعتماد به پولیس و ادارات تنفیذ قانون را یکی از دیگر دلایل بزرگ عدم واکنش مردم در مقابل آزار و اذیت جنسی زنان می دانند.

دو خواهر به رسانه ها گفتند که شماری از مردم حتی به آنان در مورد درج شکایت به پولیس هشدار دادند.

دیپنکر گوپتا، جامعه شناس در دهلی جدید می گوید که مردم نمی خواهند در جنجال های حقوقی دخیل شوند چون به فکر آنان همچو مسایل مربوط آنان نبوده بخاطریکه از اقدام ادارات تنفیذ قانون مطمئن نیستند.

خشونت جنسی علیه زنان در هند پس از آن توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرد که در سال ۲۰۱۲ یک دختر ۲۳ ساله در یک موتر بس مورد تجاوز گروهی قرار گرفت. قوانین منع خشونت علیه زنان از آن زمان به بعد سخت تر شده اما فعالین می گویند که برای مبارزه جدی علیه آزار و اذیت جنسی و خشونت علیه زنان باید نگرش اجتماعی نسبت به زنان تغییر کند.

XS
SM
MD
LG