لینک های دسترسی

Breaking News

قانون اعطای شهروندی بر اساس دین در هند تصویب شد


با وجود تظاهرات دوروزه در هند و انتقاد کمیسیون ایالات متحده برای آزادی ادیان در جهان، قانون اعطای شهروندی بر اساس دین در هند تصویب شد.

مجلس نمایندگان هند این لایحه را قبلاً تصویب کرده بود اما مجلس سنای پارلمان امروز ۱۱ دسمبر (۲۰ قوس) این لایحه را تصویب و آنرا به قانون مبدل کرد.

کمیسیون ایالات متحده در مورد آزادی ادیان در جهان پیش از این گفته بود که اگر مجلس سنای پارلمان هندی این لایحه را تصویب کند، ایالات متحده باید بر امیت شاه، وزیر داخله هند تعزیرات وضع کند.

آقای شاه به تاریخ نهم دسمبر سال جاری این لایحه را به مجلس نمایندگان پارلمان هند پیشنهاد کرده بود.

وزارت خارجۀ هند انتقاد این کمیسیون را رد کرده است.

بر اساس این قانون به آنعده مهاجرین بودایی، مسیحی، هندو، جین، زرتشتی و سیک که پیش از سال ۲۰۱۵ از افغانستان، پاکستان و بنگله‌دیش فرار کرده و مقیم هند شده بودند، شهروندی هند اعطا می‌شود.

مجلس سنای پارلمان هند این لایحه را با ۱۲۵ رای موافق و ۱۰۵ رای مخالف تصویب کرد.

واکنش‌ها

تصویب این قانون واکنش‌های مختلط را در هند و بیرون از آن کشور بر انگیخته است.

سیک های افغانستان از این اقدام استقبال کرده اند.

رنجیت سنگ، یکی از مهاجرین افغان در هند گفت: "ما می‌خواهیم بگذارند که این لایحه تصویب شود. مخالفین سیاسی باید کمک مان کنند. ما می‌خواهیم اینجا زندگی کنیم."

مهاجرین سیک افغان ادعا می‌کنند که با آنان در افغانستان برخورد درست صورت نمی‌گرفت و اکنون با تصویب این لایحه امیدوار شده اند تا شهروندی هند را به دست آورده و زندگی بهتری داشته باشند.

ام من سینگ، عضو شورای اهل هنود و سیک‌های افغانستان از این اقدام حکومت هند استقبال می‌کند، اما می‌گوید که برای اقلیت‌های هندو و سیک که از پاکستان، افغانستان یا کشورهای دیگر به هند رفته و تابعیت می‌گیرند، این پایان تبعیض نیست.

آقای سینگ به صدای امریکا گفت که هرچند به هندوها و سیک‌های افغان یا پاکستانی مقیم هند شهروندی داشته شود، باز هم آنان به صفت شهروند نگریسته نشده و به آنان شهروند افغان، پاکستانی وغیره اطلاق شده و با تبعیض در جامعۀ هندی نیز روبرو خواهند بود.

این در حالی است که تظاهرات بر ضد این اقدام حزب ملی گرای حاکم به رهبری نرندرا مودی، صدر اعظم هند، امروز برای دومین روز نیز ادامه داشت و اعتراض کنندگان با افروختن آتش شاهراه‌ها و خطوط قطار آهن را در ایالت آسام مسدود کردند.

XS
SM
MD
LG