لینک های دسترسی

Breaking News

محل جعبه سیاه طیاره سرنگون شدۀ اندونیزیایی پیدا شد


مقامات اندونیزیایی روز یکشنبه ۱۰ جنوری (۲۱جدی) محل جعبۀ سیاه طیاره مسافربری شرکت هوایی "سریوجایا " را که روز شنبه اندکی پس از پرواز از میدان هوایی جاکارتا سقوط کرد پیدا کرده اند.

این طیاره حامل ۶۲ سرنشین -۵۰ مسافر و ۱۲ عملۀ پرواز به شمول ۱۰ کودک- بود و همه شان شهروندان اندونیزیا بودند.

مقامات هوانوردی اندونیزیا گفته اند که این طیاره بویینگ ۵۰۰-۷۳۷ ساعت ۱:۵۶ بعد از ظهر از میدان هوایی جاکارتا به مقصد شهر پونتیاناک مرکز ایالت کلیمنتان در جزیره بورنیوی اندونیزیا پرواز کرد، اما پس از حدود ۳۰ دقیقه ارتباط آن با کنترول ترافیک هوایی قطع شد.

سرینتو تهاجنو، رییس کمیته ملی مصوونیت ترانسپورتی اندونیزیا گفت که محل‌های دو جعبه سیاه این طیاره شناسایی شده است.

مقامات نظامی که مسوول بازیابی جعبه های سیاه اند گفته اند که بزودی جعبه های سیاه بازیابی خواهد شد اما از ارایه زمان مشخص خودداری کردند.

جعبۀ سیاه چیست؟

هر طیارۀ مسافربری باید مجهز با دستگاه‌ ثبت کنندۀ آوازهای داخل کابین و دستگاه ثبت کنندۀ اطلاعات پرواز باشد که این دستگاه‌ها در داخل محفظۀ محکم موسوم به "جعبۀ سیاه" نگهداری می‌شوند.

جعبه‌های سیاه در عملیات و پرواز عادی و معمول طیاره کاری ندارد، اما در صورت بروز سانحه و سقوط طیاره از اهمیت خاص برخوردار می‌شود، زیرا با استفاده از اطلاعات موجود در آن، تحقیق کنندگان پی می‌برند که پیش از سقوط طیاره چی جریان داشته است.

تاکنون علت سقوط طیارۀ شرکت هوایی "سریوجایا " واضح نشده است. این بزرگترین سانحۀ هوایی پس از سقوط طیاره بوینگ ۷۳۷ در سال ۲۰۱۸ می‌باشد که در آن ۱۸۹ مسافر و عملۀ پرواز جان باختند.

مقام‌ها گفته اند که آنان برعلاوه آهن پاره‌های طیاره قسمت‌هایی از اعضای بدن و لباس را که گمان می‌رود متعلق به سرنشینان این طیاره باشد، پیدا کرده اند.

پولیس از خانواده های قربانیان خواسته تا سوابق معاینات صحی و نمونه‌های دی ان ای قربانیان را شریک سازند تا در شناسایی پارچه های بدن آنان کمک کند.

بر اساس اطلاعات شبکه مصوونیت هوانوردی، حتا پیش از این رویداد، قربانیان سانحه‌های هوایی در اندونیزیا بیش از هر کشور دیگر در جهان بوده است.

اتحادیۀ اروپا در سال ۲۰۰۷ پس از چندین سانحۀ هوایی و گزارش های مبنی بر نظارت و حفظ و مراقبت ناکارای شرکت‌های هوایی اندونیزیا، پروازهای این شرکت‌ها را در اروپا ممنوع اعلام کرد. این محدودیت‌ها در سال ۲۰۱۸ به گونۀ کامل برداشته شد.

اندونیزیا بزرگترین کشور مجمع الجزایر جهان، با بیش از ۲۶۰ میلیون نفوس، به دلیل ازدحام بیش از حد وسایط نقلیه، زیربناهای قدیمی و معیارات ضعیف مصوونیتی، همواره گرفتار چنین حوادث می‌شود.

XS
SM
MD
LG