لینک های دسترسی

Breaking News

صدور فرمان مبارزه با گروه های افراطی توسط رئیس جمهور اندونیزیا


جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونیزیا
جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونیزیا

گروه های مدنی اندونزیا فریاد اعتراض شان را علیه فرمان منع فعالیت شماری از سازمان ها و نهاد های افراطی مسلمان در آن کشور، بلند کردند.

این فرمان روز چارشنبه توسط جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونیزیا امضا شد.

به نظر می رسد که این اقدام به خاطر جلوگیری از گسترش اسلام افراطی و گروه های که خواهان تطبیق شریعت اسلامی در در اندونزیا میباشند، اتخاذ شده است.

گروه های اسلامی یک وسیله عمده در کناره گیری والی سابق جاکارتا محسوب شده اند. این والی که مسیحی بود در اوایل سال جاری به خاطر اتهام توهین به اسلام، مقام خود را از دست داده و بعد زندانی شد.

انتظار می رود که بر اساس این فرمان ریاست جمهوری اندونیزیا، فعالیت حزب تحریر نیز ممنوع شود. حزب تحریر برای انفاذ شریعت اسلامی و اعلام خلافت در اندونیزیا مبارزه می کند.

راه پیمایی گروه های مدنی اندونزیا وسیع بود و اعتراضات آن عده از گروه های که توسط افراد تندرو رهبری میشد حتی به خشونت هم کشانیده شد.

نگرانی ها

معترضین میگویند این فرمان رئیس جمهور ویدودو نگرانی ها را در مورد از بین رفتن تصویر اندونزیا به عنوان یک کشور با تحمل و کثرت گرا با بزرگ ترین جمعیت مسلمان در جهان، بیشتر ساخته است.

اسماعیل یوسانتو، سخنگوی حزب تحریر اندونزیا گفت که فرمان جدید رئیس جمهور ویدودو ثابت می کند که رژیم آن کشور سرکوبگر، اقتدارگرا و حتی تکرارنظم جدید رژیم سوهارتو است. محمد سوهارتو، رئیس جمهور پیشین اندونزیا که ۳۲ سال بر آن کشور حکمروایی کرد، طرفدار تشکیل سازمان ها و گروه های مذهبی نبود.

با سقوط حکومت سوهارتو در سال ۱۹۹۸ اصلاحات دموکراتیک در اندونزیا رویکار آمد و آزادی های بیشتر به گروه های افراطی اسلامی داده شد. این گروه ها بیشتر در آزار و اذیت اقلیت های مذهبی و همجنس گرایان دخیل بودند.

اندونزیا باوجودی که بیشترین جمعیت مسلمان را در جهان دارد، آزادی مذهب در قانون اساسی آن درج شده و جوامع بزرگ مسیحی، هندو و بودایی نیز در آن کشور زندگی میکنند.

وایرانتو، وزیر امنیت اندونیزیا روز چارشنبه به خبرنگاران گفت که هدف از صدور این فرمان، بی اعتبار کردن گروه های اسلامی و مسلمانان اندونزیا نبوده بلکه به خاطر منافع ملی کشور، صادر شده است. وایرانتو گفت بزرگترین گروه های اسلامی میانه رو اندونزیا که ملیون ها نفر طرفدار آن است از این فرمان حمایت کرده اند.

XS
SM
MD
LG