لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار رهبران شیعه عراق در مورد تنش امریکا و ایران


از راست به چپ، مقتدی صدر و قيس هادی سيد حسن الخزعلی
از راست به چپ، مقتدی صدر و قيس هادی سيد حسن الخزعلی

دو رهبر سیاسی پر نفوذ شیعه در عراق که روابط نزدیک با ایران دارند، روز دوشنبه هشدار دادند که در صورت بروز جنگ میان ایالات متحده و ایران، عراق نیز بار دیگر در وسط این جنگ قرار خواهد گرفت.

رهبران شیعۀ عراق گفته اند که کشور شان در "مسیر بهبودی" قرار گرفته و آنان نمی خواهند که عراق بار دیگر به میدان جنگ میان امریکا و ایران مبدل شود.

مقتدی صدر، یک روحانی پر نفوذ شیعه در عراق، گفته است که هر حزب سیاسی که کشور اش را در جنگ میان ایالات متحده و ایران بکشاند "دشمن مردم عراق" خواهد بود.

آقای صدر گفت که کشانیدن عراق در جنگ احتمالی میان امریکا و ایران، به مثابۀ "پایان عراق" خواهد بود و تاکید کرد که "ما خواهان صلح و بازسازی استیم."

قيس هادی سيد حسن الخزعلی، رهبر حزب عصائب اهل الحق عراق که از حمایت ایران برخوردار است، نیز در یک پیام تویتر خود نوشته است که او مخالف عملیاتی است که "بهانه برای جنگ را فراهم می کند" و گفت که بروز جنگ "اوضاع سیاسی، اقتصادی و امنیتی عراق را متضرر" می کند.

دفتر هادی العامری، رهبر ائتلاف شبه نظامیان شیعۀ عراق که هم از حمایت بغداد و از حمایت تهران برخوردار است،نیز با نشر اعلامیه ای خواهان کار مشترک عراقی ها شده تا "عراق و منطقه از جنگ دور نگهداشته شود...اگر جنگ رخ بدهد، همه را آتش خواهد گرفت."

وزارت خارجۀ ایالات متحده هفتۀ گذشته به دلیل تشدید تنش با ایران، به تمام "کارمندان غیر ضروری" سفارت امریکا در عراق دستور داده است تا هرچه زودتر آن کشور را ترک کنند.

قصر سفید نیز کشتی وبم افگن های جنگی خود را به خلیج فارس اعزام کرد تا در صورت ضرورت به "تهدید های احتمالی ایران" پاسخ دهد.

در حال حاضر، عراق میزبان بیش از ۵۰۰۰ هزار نظامی ایالات متحده است و در عین حال، ملیشه های قدرتمندی که از حمایت ایران برخوردار اند، در آن کشور فعال اند، ملیشه هایی که خواهان بیرون شدن قوای امریکایی از عراق اند.

XS
SM
MD
LG