لینک های دسترسی

Breaking News

مسجدی که بزرگترین ساختمان گلی در جهان است با خطر ویران شدن مواجه است


اماکن باستانی در مالی که میراث جهانی پنداشته می‌شود در حالی در معرض خطر قرار گرفته که این کشور درگیر جنگ با تندروان است. مقامات در این کشور افریقایی می‌گویند که ممکن برای نخستین بار در تاریخ معاصر این کشور، گل‌کاری سالانهٔ مسجد گلی شهر جنه به دلیل نگرانی‌های امنیتی صورت نگیرد.

مسجد جنه بزرگترین ساختمان گلی جهان است که از جاذبه‌های اصلی گردشگری مالی محسوب می‌شود.

همه ساله، این مسجد طی مراسمی گل‌کاری می‌شود.

دیوارهای این مسجد چون از گل ساخته شده همه ساله پیش از آغاز باران‌‌های موسمی مانند سایر خانه‌های گلی نیاز به گل‌گاری دارد. اما این رویداد برای نخستین بار در آستانهٔ لغو قرار دارد زیرا درگیری یک دهه در مالی به تدریج از جنوب به مرکز این کشور کشیده شده است.

یکی از ساکنان جنه که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود گفت که در هفته‌های اخیر صدای امبولانس‌ها را می‌شنوند که در شهر گردش می‌کنند و هلیکوپترهای نظامی بالای سرشان پرواز می‌کنند که نشانه‌های از نا‌آرامی در روستاهای همجوار است.

او گفت که به دلیل ناامنی، اهالی روستا تصمیم گرفته اند که مراسم گل‌کاری را امسال برگزار نکنند، رویدادی که از کودکی در آن شرکت داشته است.

اما عبدرامن دمبلی، معاون شاروال شهر جنه می‌گو ید که این مراسم هنوز رسماً لغو نشده و فقط به دلیل ناامنی به تعویق افتاده است.

عبدالی دییوکو، انجنیر و مدافع ساختمان‌ها و معماری‌های گلی مالی گفت که این مسجد از یک نوع گل به نام "بانکو" با مخلوطی از تکه‌های سبوس برنج ساخته شده است.

او گفت وقتی باران می بارد، این قطعات کوچک تمایل به جدا شدن دارند. به طور سنتی، روستاییان طی یک جشنی همه ساله این مسجد را تعمیر می‌کنند.

دییوکو افزود که با وجود این، او فکر می‌کند که مسجد جنه می‌تواند برای یک یا دو سال بدون گل‌کاری دوام بیاورد، اگرچه به گفتهٔ او این رویداد نه تنها برای نگهداری مسجد بلکه برای زندگی اجتماعی شهر نیز مهم است.

مسجد جنه و بناهای خشت‌خام اطراف آن در فهرست میراث‌های جهانی در معرض خطر سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) قرار دارد.

علی دایو، مدیر برنامه‌های فرهنگی یونسکو در مالی، گفت که جنه، مانند چهار مکان دیگر میراث جهانی مالی، به دلیل درگیری‌های جاری در خطر است.

در ماه‌های اخیر، حکومت نظامی مالی حملات گسترده‌ای را علیه اسلام‌گرایان آغاز کرده است.

اردوی مالی ادعا کرده است که ۲۰۰ تروریست را در ماه مارچ در یک روستای کشته است، در حالی که ساکنان می گویند اکثر کشته شدگان غیرنظامیان بی گناه بودند.

XS
SM
MD
LG