لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش ملل متحد برای حل مشکل مهاجرت ها از طریق آب


ملل متحد نشستی را در اندونیزیا برگزار کرد تا یک روش موثر و هماهنگتر را برای رسیدگی به مشکل روزافزون پناهجویان پیدا کند.

افزایش در تعداد پناهجویانی که با مواجه شدن خطر زیاد از طریق آب به اندونیزیا و از آن طریق به سایر کشور ها، به ویژه آسترالیا، به حیث یک مشکل بشری و سیاسی مبدل شده است.

نمایندگان افغانستان، آسترلیا، اندونیزیا، تایلند، بنگله دیش، برما و ایالات متحده در جاکارتا، مرکز اندونیزیا گرد هم آمده اند تا به این مشکل مشترک شان یک راه حل جامع پیدا کنند.
مذاکرات در این میز مدور منطقوی روی بهبود عملیات جستجو و کشف و بهبودی تطبیق قوانین و جلوگیری از استفادۀ راه های خطرناک متمرکز می باشد.

آغاز گفت و شنود های دوامدار

سخنگوی ادارۀ ملل متحد در امور پناهندگان می گوید که این نخستین نشست برای پاسخگویی موثر و منطقوی برای این مشکل می باشد و قرار است نشست های دیگری نیز در این راستا برگزار شود.

ادارۀ ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) می گوید گشت و گذار های غیر منظم بحری در مناطق آسیا و اقیانوس آرام در سال 2012 افزایش بی سابقۀ داشت.

بی امنیتی و بی کاری در افغانستان، افزایش درگیری ها در ایالت راخین برما، تشنج های فزاینده در پاکستان و ایران از جمله عواملی است که تعداد پناهجویان را بیشتر ساخته که با به خطر انداختن زندگی شان و پیمودن راه های پُر مشقت می خواهند به کشور های غربی پناهنده شوند.

پذیرفتن و یا عدم آن در کشور های غربی و آسترالیا بحث های داغ سیاسی را برانگیخته است. محافظه کاران در آسترالیا می گویند که پناهجویانی که به شکل غیر قانونی وارد آن کشور می شوند، دوباره به کشور های شان برگشتانده شوند، اما نهاد های بین المللی از برخورد آسترالیا و رد دوسیه های پناهجویان انتقاد می کند.

مصئونیت هزاره ها در افغانستان

زلمی رسول، وزیر خارجۀ افغانستان در واکنش به فرستادن نامۀ قانونگذاران افغان به حکومت آسترالیا که خواهان پناه دادن هزاره ها شده بودند، می گوید که زندگی این اقلیت در افغانستان در خطر نیست.

ملل متحد می گوید بحر هند به صورت خاض برای این مهاجرین در سال ۲۰۱۲ مرگبار بوده است. قرار تخمین ها، در حدود ۵۰۰ نفر که از طریق بندر بنگال به صورت قاچاقی سوار کشتی ها شده اند، از بین رفته است.

در آسترلیا که کشور دلخواه برای مهاجرین میباشد، ۱۷ هزار مهاجر غیر قانونی در سال ۲۰۱۲ از طریق آب مواصلت کرده اند.

ادارۀ ملل متحد در امور پناهندگان می گوید دست آورد های نشست ابتدایی با ارگان های بین المللی و بین الحکومتی در میان گذاشته خواهد شد تا قوانین به شکل بهتر تطبیق شود و از قاچاق انسان ها و مواجه شدن پناهجویان با خطر جلوگیری صورت گرفته شود.
XS
SM
MD
LG