لینک های دسترسی

Breaking News

روز جهانی زنان و دختران در ساینس؛ دختران افغان همچنان از آموزش محروم اند


روز جهانی زنان د ختران در ساینس در جهان در حالی تجلیل می‌شود که دختران افغان از آموزش محروم اند
روز جهانی زنان د ختران در ساینس در جهان در حالی تجلیل می‌شود که دختران افغان از آموزش محروم اند

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) ۱۱ فبروری را به عنوان "روز جهانی زنان و دختران در ساینس" در سراسر جهان درحالی تجلیل می‌کند که دختران در افغانستان از آموزش محروم اند.

یونسکو در پیامی که به مناسبت این روز در شبکه اجتماعی ایکس نشر کرده، خواستار پایان‌دادن به "نگرش‌های تعصب‌آمیز و تهدیدهای کلیشه‌ای" علیه زنان و دختران در جوامع شده است.

این روز در حالی در سراسر جهان تجلیل می‌شود که طالبان پس از حاکمیت دوباره بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، آموزش دختران بالاتر از دورهٔ ابتدایی را ممنوع کرده اند.

حکومت این گروه همچنین در اواخر دسمبر ۲۰۲۲، دروازه‌ دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی را به روی زنان و دختران بست.

بنا بر ادعای برخی از فعالان حامی زنان، حکومت طالبان برخی از فعالان مدنی را به اتهام ارتباط با تیم دختران روباتیک که در خارج از افغانستان فعالیت می‌کنند، بازداشت و زندانی کرده است.

اعضای این تیم در دوره جمهوریت در مسابقات بین‌المللی ربات‌سازی دختران در تعدادی از کشورهای جهان از جمله ایالات متحده امریکا اشتراک کرده بودند. اما بیشتر اعضای این تیم پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، به خارج پناهنده شده اند.

فعالان آموزش دختران به تاریخ دوم فبروی با نشر یک سند دادخواهی گفتند که آنچه گروه طالبان بر اساس آن حکم منع آموزش دختران را صادر می‌کنند در مغایرت صریح با آموزه‌های اسلامی، فرهنگی، قانونی و خواست شهروندان افغانستان قرار دارد.

به گفتۀ این فعالان، ممنوعیت‌ها بر زنان و دختران در زمینه‌های مختلف آنان را تحت فشار روانی قرار می‌دهد و سبب می‌شود که ازدواج‌های زیر سن، فروختن دختران به دلیل فقر و انواع محرومیت‌ها و خشونت‌ها دامن‌گیر آنان شود.

در این سند دادخواهی آمده است که طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان تا اکنون بیش از ۱۰۰ فرمان و دستور سخت‌گیرانه را برای سرکوب، انزوا و حذف دختران و زنان از جامعه صادر کرده اند.

با وجود این فرمان‌ها، مقامات طالبان به کرات گفته اند که محدودیت‌ها بر آموزش زنان و دختران دایمی نیست و با فراهم‌شدن زمینه برداشته خواهد شد.

با این حال، فعالان آموزش هشدار دادند که تداوم وضعیت کنونی سبب تاثیرات وخیم اجتماعی خواهد شد و فقر، خشونت، جهل، بی‌سوادی، خرافات، ارزش‌شکنی و جنایات بشری پیامد آن برای شهروندان افغانستان خواهد بود.

در این حال، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) بر اشتراک کامل و مساوی زنان و دختران در ساینس، تکنالوژی و نوآوری تاکید کرده است.

اوچا روز یکشنبه ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) در شبکۀ اجتماعی ایکس، نقش زنان و دختران را در ساینس، تکنالوژی و نوآوری مهم خواند.

اوچا نگاشته است: "اشتراک کامل و مساوی زنان و دختران در ساینس، تکنالوژی و نوآوری نه تنها برای توسعه اقتصادی ضروری است، بلکه برای همه اقشار جامعه نیز بسیار مهم است."

طالبان در حاکمیت قبلی شان نیز بین سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان را عمدتاً از حق کار و تحصیل محروم کرده بودند. با وجود تقاضاها و فشار‌های بین المللی مبنی بر بازگشایی مکاتب دختران، طالبان این تقاضا‌ها را مداخله در امور داخلی افغانستان قلمداد کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG