لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش‌ها برای تخلیه تیم ملی فوتبال دختران افغانستان ادامه دارد


تلاش‌های بین المللی به منظور تخلیه اعضای تیم ملی فوتبال دختران افغانستان و خانواده‌های آنان به بیرون از افغانستان ادامه دارد.

دلیل عمدهٔ این تلاش‌ها، جلوگیری از احتمال انتقامجویی طالبان است، گروهی که در جریان حاکمیت خود بین سال‌های ۱۹۹۶ تا اواخر ۲۰۰۱ میلادی، زنان و دختران را از حقوق اساسی شان به شمول تحصیل و ورزش محروم کرده بود.

تلاش‌های بین المللی زیر نام "عملیات توپ فوتبال" در آخرین هفتهٔ‌ ماه آگست ۲۰۲۱ میلادی پس از آن با شکست مواجه شد که دو حملهٔ انتحاری داعش در میدان هوایی کابل سبب کشته شدن نزدیک به ۱۷۰ غیر نظامی افغان و ۱۳ نظامی ایالات متحده شد.

در روزهای اخیر،پنج بار تلاش صورت گرفته است تا دختران تیم ملی فوتبال افغانستان به خارج از آن کشور انتقال داده شوند.

فرخنده محتاج، کپتان تیم ملی فوتبال زنان افغانستان که حال در کانادا مسکن گزین شده است، به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته است که در مورد دختران تیم ملی فوتبال افغانستان، که هنوز هم در کشور شان به سر می‌برند،‌ نگرانی عمیق دارد.

خانم محتاج گفت:‌ "البته که مانند همه، ما نیز شدیداً نگران وضعیت ویرانگر [افغانستان] استیم. آنان [دختران تیم ملی فوتبال افغانستان] به خاطر امنیت و مصوونیت خود در هراس به سر می‌برند."

بخشی اعظم تیم فوتبال دختران هفتهٔ گذشته به آسترالیا انتقال داده شده اند.

طالبان در دوران حاکمیت شان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا اواخر ۲۰۰۱ میلادی زنان و دختران از حقوق اساسی شان منع کرده بود، به شمول حق تحصیل، کار در بیرون از خانه،‌ ورزش و حتا بیرون رفتن از خانه بدون محرم شرعی.

اما پس از سقوط حاکمیت طالبان توسط ایتلاف به رهبری ایالات متحده، زنان و دختران به تدریج حقوق شان را که در زمان حاکمیت طالبان از دست داده بودند، دو باره به دست آوردند،‌ به شمول ورزش.

اما حال که طالبان دو باره کنترول افغانستان را به دست گرفته اند،‌ زنان و دختران ترس دارند که این گروه بار دیگر آنان را از حقوق اساسی شان محروم خواهد کرد و یا هم آنان را مورد انتقامجویی قرار خواهند داد.

XS
SM
MD
LG