لینک های دسترسی

Breaking News

تماس های مخابراتی افغانها چگونه تجسس می شود؟


قانون اساسی افغانستان محرمیت تماس افراد – به شکل مکالمه و یا متن – را مصئون از تعرض ساخته است، اما یک مقام افغان می گوید که در بعضی موارد، مکلمات تیلفونی افراد بدون تکمیل شدن مراحل قانونی هدف تجسس و ردیابی قرار می گیرد.

خیر محمد فیضی، معاون تنظیم بخش خدمات وزارت مخابرات و تکنالوژی افغانستان می گوید که اگر تجسس و پیگری مکالمات و تماس ها با امنیت ملی افغانستان پیوند داشته باشد، مسوولان امنیتی تجسس خود را فوراً آغاز می کنند، اما باید در جریان 24 ساعت حکم محکمه را فراهم کنند.

اما آقای فیضی می گوید که در اکثر موارد، نهاد های امنیتی باید پیش از تجسس در مورد جزئیات تماس های تیلفونی و یا انترنتی افراد، حکم محکمه را دریافت کنند.

از جانب دیگر، قوای خارجی مستقر در افغانستان با پیش آوردن دلایل امنیتی و مصئونیت زندگی سربازان شان، تجسس مکالمات را توجیه می کنند و یک نمایندۀ ولسی جرگه می گوید که افغانستان حتا از چگونگی کار و وسایل ردیابی تماس های قوای ائتلاف آگاهی ندارد.

در افغانستان 'هر چیز ممکن' است

محمد هاشم اورتاق، عضو کمیسیون مواصلاتی و مخابراتی مجلس نمایندگان افغانستان شایعاتی را رد می کند که گویا شماری از نهاد های خارجی در افغانستان چون سفارت های ایران و پاکستان، دستگاه های تجسس و ردیابی مکالمات را نصب کرده اند که قادر به ثبت و دریافت گفت و شنود های مقامات بلند پایه – حتا شخص رئیس جمهور حامد کرزی – می باشد.

اما این قانونگذار افغانستان امکان چنین کاری را "مقدور" می داند زیرا به گفتۀ او "افغانستان توانایی کشف همچو دستگاهی را ندارد" تا جلو اینگونه فعالیت ها را گرفته بتواند.

آقای اورتاق به صدای امریکا گفت که راهبرد مشخص بین دولت افغانستان و نیرو های خارجی وجود ندارد تا این کشور استفاده از ماشین آلات تجسس تماس ها و یا استراق سمع قوای ائتلاف را در قلمرو افغانستان نظارت کند.

افشای موجودیت یک برنامۀ تجسسی در ایالات متحده امریکا توسط یک کارمند استخباراتی آن کشور بحث های داغی را برانگیخته است.

استخبارات امریکا و شهروندان خارجی

سازمان استخباراتی امریکا با استفاده از برنامۀ مسما به "پرزم" کاربرد انترنت و تماس های تیلفونی شهروندان غیر امریکایی را در سراسر جهان نظارت و تجسس می کردند تا به گفتۀ حکومت امریکا "از فعالیت های دهشت افگنی" جلوگیری صورت گیرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا از موجودیت این برنامه دفاع کرده می گوید که امریکایی ها باید بدانند که "امنیت صد در صد با محرمیت صد در صد را همزمان نمی توانیم داشت." اما نهاد های مدافع آزادی مدنی می گویند که توانایی و دسترسی حکومت به حریم شخصی افراد – به ویژه شهروندان امریکایی – تخطی قانون توسط می باشد.

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می گوید که بیشتر از بیست میلیون سیم کارت در افغانستان فروخته شده و آن وزارت تلاش دارد خدمات انترنتی را نیز در سراسر افغانستان گسترش دهد.

محرمیت، پدیدۀ جدید در افغانستان؟

عمر منصور انصاری، رئیس انجمن مخابراتی و فنانوری معلوماتی می گوید که آگاهی مردم و علاقمندی حکومت در مورد محرمیت و پالیسی ها مربوط آن اندک است. او می گوید "تمرکز حکومت افغانستان بیشتر بر ارائۀ خدمات مخابراتی و انترنتی به مردم بوده است" و اما کار چشمگیری برای ازدیاد آگاهی از اهمیت محرمیت و مصئونیت صورت نگرفته است.

توافق با شرایط گشایش یک حساب در یکی از صفحه های اجتماعی مانند فیسبوک و یا جستجو در گوگل شرکت ها و نهاد های استخباراتی را فرصت می دهد تا کاربران را ردیابی کنند. این به معنای آن است که حکومت ایالات متحده می تواند حتا کاربرد و فعالیت های
افغان ها را با استفاده از برنامۀ "پرزم" زیرا نظارت و تجسس قرار دهد.

بخش رسانه یی آیساف تا زمان نشر این گزارش به تماس های صدای امریکا پاسخ نداده است.
XS
SM
MD
LG