لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان در عمل مایل به برآورده کردن خواست‌های امریکا نیستند - وست


تامس وست، رییس پیشین بخش افغانستان در شورای امنیت ملی ایالات متحده امریکا می‌گوید که بهتر است آشکارا تایید شود که گروه طالبان، سازمان استخباراتی و حکومت پاکستان باهم روابط نزدیک دارند.

آقای وست که مشاور جو بایدن، معاون پیشین ریاست جمهوری امریکا نیز بود، در مصاحبه با صدای امریکا گفت که با پذیرفتن رابطۀ طالبان با حکومت و استخبارات پاکستان می‌توان "بحث صادقانه در مورد آیندۀ افغانستان" داشت.

این مقام پیشین امریکایی استدلال کرد که برخی عناصر در پاکستان طرفدار ایجاد ثبات در افغانستان اند، اما گفت: "بدون شک بعضی از پاکستانی‌ها در نهادهای امنیتی آن کشور وجود دارند که این علاقمندی را نداشته و می‌خواهند که به حمایت خود از گروه های افراطی در افغانستان ادامه دهند".

تامس وست همچنان با اشاره به مذاکرات امریکا-طالبان گفت که طالبان بر روی کاغذ بر قطع رابطه با القاعده و داعش تعهد خواهد کرد، اما با تردید به عملی شدن این تعهدات از جانب طالبان گفت: "شک دارم که طالبان در عمل توان و تمایل واقعی برای برآورده شدن اهداف ضد تروریستی امریکا را داشته باشند".

آقای وست "انحراف توجه از افغانستان" و متمرکز ساختن آن بر "اشغال عراق" را "بزرگترین" اشتباۀ ایالات متحده عنوان کرد.

این دپلومات پیشین امریکایی گفت که پس از رویکار آمدن نظام جدید در افغانستان "تعداد زیادی از اعضای رهبری طالبان به شمول متوکل، وزیرخارجۀ رژیم طالبان، برای یک توافق و رهایی میدان جنگ و یکجاشدن با حکومت رییس جمهور کرزی، با ایالات متحده تماس گرفتند".

اما به گفتۀ این مقام پیشین امریکایی، با نادیده گرفتن پیشنهاد طالبان، ایالات متحده "اشتباه بزرگی" را مرتکب شد.

تامس وست همچنان ادامۀ تعهد ایالات متحده و جامعۀ جهانی در قبال افغانستان را حیاتی خوانده و هشدار داد که اگر کاهش معاونت ایالات متحده و جامعۀ جهانی وابسته به کاهش سربازان امریکایی باشد، دستآوردهای حدود دو دهۀ اخیر نیز کاهش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG