لینک های دسترسی

Breaking News

ماجرای مرد افغان که ادعا دارد پس از رد پیشنهاد جاسوسی به درد سر افتاد


نوید شینواری زمانیکه ۲۲ سال پیش از افغانستان به ایالات متحدۀ امریکا مهاجرت کرد، هرگز فکر نمی‌کرد که روزی با یکی از بزرگترین نهادهای امنیتی جهان وارد دعوای حقوقی شود، تا جاییکه باید محکمۀ عالی ایالات متحده این دعوا را فیصله کند.

آقای شینواری که اکنون ۳۷ سال عمر دارد، ادعا می‌کند که ادارۀ تحقیقات فدرال یا اف بی آی امریکا از وی خواست تا برای آن اداره در مورد مسلمانان در امریکا "جاسوسی و مخبری" کند.

او در مصاحبه با صدای امریکا گفت که پس از رد این تقاضای اف بی آی، دردسر و ماجرای وی شروع شد و در سال ۲۰۱۲ نامش در فهرست منع پرواز درج شد.

فهرست منع پرواز پس از حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ توسط ادارات امنیتی و استخباراتی ایالات متحده تهیه شد و در آن نام افرادی درج است که به عضویت در سازمان‌های دهشت افگن و یا هم دست داشتن در اعمال دهشت افگنی مظنون اند و به دلایل امنیتی، حق پرواز در طیاره را در داخل امریکا ندارند.

درج نام نوید شینواری در فهرست منع پرواز سبب شد تا او از سفر با طیاره در داخل امریکا و یا به خارج از این کشور محروم شود و سفرهای کاری و یا شخصی اش را که با طیاره یک یا دو ساعت طول می کشید، با موتر در چندین ساعت و حتا چندین روز انجام بدهد.

اما در سال ۲۰۱۳، نوید شینواری و دو مسلمان دیگر - محمد تنویر متولد پاکستان و جمیل الجباح متولد یمن- که به سرنوشت مشابه نوید شینواری دچار شده بودند، از اف بی آی در محکمه شکایت کردند که با درج نام این افراد در فهرست منع پرواز، زیان اقتصادی به آنان وارد کرده است و باید غرامت بپردازد.

پس از چندین سال دعوای حقوقی در محاکم ایالات متحده، سرانجام محکمۀ عالی امریکا در دهم دسمبر سال روان حکم صادر کرد که نوید شینواری همراه با دو مدعی دیگر می‌توانند بر ضد اف بی آی اقامۀ دعوا کرده و از آن اداره تقاضای پرداخت غرامت کنند.

ادارۀ تحقیقات فدرال ایالات متحده از ابراز نظر در این مورد خود داری کرد.

آقای شینواری در مصاحبه با صدای امریکا ابراز امیدواری کرد که این حکم محکمه در رویکرد و برخورد اف بی آی و سایر ادارات حکومت امریکا با اقلیت‌ها تغییر ایجاد کند.

XS
SM
MD
LG