لینک های دسترسی

Breaking News

امیری: طالبان باید برای کسب مشروعیت حقوق زنان را تامین کنند


رینا امیری، نمایندهٔ‌ ویژهٔ امریکا در امور زنان و دختران افغان و حقوق بشر افغانستان می‌گوید که طالبان برای بدست آوردن مشروعیت داخلی و جهانی باید حقوق زنان را تامین، حفاظت و رشد بدهند.

خانم امیری در مصاحبهٔ با صدای امریکا یکبار دیگر تاکید کرد که طالبان باید به حقوق اساسی زنان، دختران و همه شهروندان افغان، از جمله افراد آسیب‌پذیر و اقلیت‌ها احترام بگذارند.

نمایندهٔ‌ ویژهٔ امریکا در امور زنان و دختران افغان و حقوق بشر افغانستان گفت : " آنان [زنان و دختران] باید ظرفیت کار در همه بخش‌ها را داشته باشند، نه فقط در بخش آموزش و صحت. [آنان] باید حق شرکت در اعتراضات مسالمت‌آمیز، آزادی بیان، آزادی تحرک و آزادی‌هایی که به گفتهٔ آنان مطابق به اسلام و تعهدات حقوقی بین المللی که افغانستان آن را امضا کرده است، را داشته باشند. "

پس از تسلط بر افغانستان در ماه اگست سال گذشته، گروه طالبان تا اکنون دروازه‌های مکاتب لیسه را در اکثر ولایات به روی دختران باز نکرده است و اکثریت مامورین زن هنوز هم خانه نشین اند. با آنهم، این گروه اعلام کرده است که سال آینده مکاتب لیسه دختران گشوده خواهد شد.

خانم امیری گفت اینکه طالبان گفته اند که مکاتب را به روی دختران به دلیل درخواست جامعه جهانی نه بلکه بخاطریکه یک اصل اسلام است، باز می‌کنند، دلگرم کننده است.

این در حالی است که در میان فعالان و مدافعان حقوق زنان، نگرانی‌های در مورد از دست رفتن دست آورد‌های ۲۰ سالهٔ زنان افغان وجود دارد.

نمایندهٔ‌ ویژهٔ امریکا گفت که ایستادگی زنان و دختران افغان و عزم آنان در مبارزه برای حقوق شان و به عقب برنگشتن را همه شاهد بوده اند.

او افزود: " بنابراین من فکر می کنم که با حمایت بین المللی و با حمایت مردان افغان، زنان افغان می‌توانند پیشرفت کنند، اما نیاز به پاسخگویی وجود دارد و باید یک فشار جمعی و همبستگی بین افغان ها و جامعه بین المللی وجود داشته باشد تا از زنان و دختران حمایت کنند و اجازه ندهند دستاوردهای بزرگ دو دهه گذشته معکوس شود."

خانم امیری تصریح کرد که او نمی‌تواند صدای زنان افغان باشد، بلکه آنان خود باید صدای شان را برای تامین حقوق شان بلند کند.

او گفت باوجودیکه افغانی الاصل است، اما مانند زنان افغان در بین جنگ، ویرانی و چالش‌های افغانستان زندگی نکرده است.

این مقام امریکایی افزود: " نقش من ایجاد فضا برای آنان است و من تلاش می‌کنم این کار را در چندین جهت انجام دهم. من در حال ایجاد یک روند مشاورتی در واشنگتن دی سی و نیویارک استم و همچنین مصروف کار برای ایجاد یک میکانیزم مجازی جهت تعامل مستقیم با زنان در داخل کشور هستم."

خانم امیری علاوه کرد که با ملل متحد و با سازمان‌هایی که در داخل افغانستان حضور دارند کار می‌‌کند تا نیازمندی‌های زنان را بهتر درک کند.

او از جامعه جهانی تقاضا کرد که هنگام مذاکره با طالبان خواستار حضور زنان در میز مذاکره شوند و از سازمان‌های که در افغانستان کار می‌کنند خواست تا زنان را در سطح رهبری بگنجانند.

این نمایندهٔ امریکا از طالبان نیز خواست که ملاقات آنان با افغان ها منحصر به رویداهای بین المللی نباشد و باید با زنان افغان و جامعه مدنی در داخل افغانستان نیز ملاقات کنند.

خانم امیری گفت که نشست‌های مهم در مورد افغانستان باید در داخل آن کشور و با حضور زنان برگزار شود و از طالبان خواست تا زمینهٔ چنین نشست‌ها را برای زنان فراهم سازند.

XS
SM
MD
LG