لینک های دسترسی

Breaking News

رسیدگی به تعدادی زیادی از قضایایی خشونت علیه خبرنگاران


مقام‌ها گفته اند که ۱۷۰ قضیۀ خشونت علیه خبرنگاران بررسی شده است
مقام‌ها گفته اند که ۱۷۰ قضیۀ خشونت علیه خبرنگاران بررسی شده است

فدارسیون ژورنالیستان و رسانه‌های افغانستان اعلام کرده است که ۱۷۰ پروندۀ خشونت علیه خبرنگاران، از سوی وزارت امور داخله افغانستان رسیدگی شده است.

عبدالمجیب خلوتگر، رئیس دفتر حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان و عضو فدراسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه‌های افغانستان، صبح روز سه شنبه در کنفرانس خبری در کابل، گفت ۷۲۶ قضیۀ خشونت علیه خبرنگاران در میان سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ رخ داده بود، که به دلایل قانونی و گذشت زمان از قضیه، فقط ۱۷۲ قضیه تحت بررسی قرار گرفت.

آقای خلوتگر، افزود که در این میان دو قضیه به دلیل نبود معلومات کافی از بررسی بازماند و ۱۷۰ پرونده بررسی شد.

به گفتۀ وی، ۱۵ قضیه قتل، سه قضیه مجروحیت، چهار قضیه بازداشت‌های مؤقت، ۱۱ قضیه لت وکوب و هفت قضیه تهدید خبرنگاران که از جانب مخالفان مسلح دولت افغانستان صورت گرفته، از سوی وزارت داخله رسیدگی شده و تحت بررسی لوی سارنوالی و ستره محکمه قرار دارد و یا کاملأ نهایی شده و عاملان آن، مجازات شده اند.

آقای خلوتگر، گفت "مجموعأ ۵۲ مورد باقی مانده، تحت بررسی قرار دارد. بررسی این در دو جنبه است، یکی معلومات کامل شود و دیگر از نظر کشفی قضایا مورد پیگیرد قرار می‌گیرد. متباقی قضایا در صلاحیت کاری یا تحت چتر کاری وزارت امور داخله نمی‌آید".

قضایای که از صلاحیت کاری وزارت امور داخلۀ افغانستان، خارج است، ۲۴ مورد به امنیت ملی، هشت مورد به لوی سارنوالی، هفت مورد به وکلا و یا محافظین شان، سه به محافظین ریاست جمهوری، شش مورد به ستره محکمه و نُه مورد به نیروهای ائتلاف تعلق دارد.

همچنان، دو مورد خشونت علیه خبرنگاران در ایران و یک مورد در پاکستان اتفاق افتاده است.

در همین حال نجیب دانش، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت امور داخلۀ افغانستان گفت، قضایای باقی مانده نیز تحت بررسی قرار دارند.

او از فدراسیون خبرنگاران خواست تا معلومات را در مورد این قضایا با آنان شریک سازد.

هم‌چنان آقای دانش، از رسیدگی به نُه قضیۀ خشونت علیه خبرنگاران که به تاز‌گی اتفاق افتاده است، نیز خبر داد و گفت که هفت قضیه نهایی شده، یک قضیه تحت بررسی لوی سارنوالی و یک قضیه تحت بررسی ستره محکمه قرار دارد.

اما جزئیات بیشتر در مورد این قضایا ارائه نکرد.

این در حالی است که بر اساس آمار کمیتۀ مصؤونیت خبرنگاران افغانستان، ۷۳ مورد خشونت در برابر خبرنگاران در شش ماه نخست سال روان میلادی، ثبت شده است که شامل ده مورد قتل،۱۲ مورد زخمی، ۱۹ مورد لت‌وکوب، ۱۸ مورد توهین و بدرفتاری، ۵ مورد بازداشت، ۶ مورد تهدید و ۳ مورد اخراج توهین‌آمیز می‌باشد.

XS
SM
MD
LG