لینک های دسترسی

Breaking News

کارزار دعوت به کتابخوانی؛ شیوهٔ جدید مبارزه زنان با محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان


کارزار دعوت به کتابخوانی
کارزار دعوت به کتابخوانی

اعضای گروه "جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان" کارزار گردآوری کتاب و دعوت به کتابخوانی را در شهر کابل راه اندازی کرده اند.

دراین گروه که در حدود ۴۲ زن و دختر افغان عضویت دارند، در ۱۰ روز نخست این کارزار موفق شدند تا بیش از ۶۰۰ جلد کتاب را جمع‌‌آوری کنند.

ژولیا پارسی، از گردانندگان این برنامه، می‌گوید که از سوی هیچ کسی حمایت مالی نمی‌شوند و تنها با پول شخصی و تعداد اندک دختران این گروه به فعالیتش ادامه می‌دهد.

خانم پارسی با تاکید بر اینکه این برنامه نیز به‌گونه‌‌ای اعتراض و مبارزه است، به صدای امریکا گفت: "طالبان مانع درس و کتاب‌خوانی دختران می‌شوند و ما با راه اندازی این برنامه از دختران می‌خواهیم که بیایند تا کتاب بخوانند."

لیلا بسیم، یکی دیگر از گردانندگان این کارزار، اضافه کرد که این کارزار مقاومت فرهنگی و آزادی زنان در برابر سخت‌گیری‌های طالبان با زنان است و افزود: "این کارزار گونه‌‌ای از مقاومت مدنی زنان است که می‌تواند با قلم و کتاب در برابر سختگیری‌های طالبان مقاومت کند و این برنامه می‌تواند زنان و دختران را به اجتماع بکشاند، در حالی که طالبان مخالف درس و حضور زنان در اجتماع استند."

تاکنون شماری از نویسندگان و شاعران کتاب‌های شان را به این گروه اهدا کرده‌اند و شماری از دختران نیز به اندازه توان شان کتاب خریده‌اند تا جایی برای گردهمایی و کتاب‌خوانی دختران فعال شود.

برای شماری از این دختران، کتاب‌ خریدن و کتابخوانی روزنهٔ امید است، بخصوص پس از آنکه گروه طالبان بر افغانستان مسلط شد و مکاتب دورهٔ متوسطه و لیسه دختران تا حال مسدود نگه داشته شده است.

شبنم رسولی، یکی از دخترانی که به این کارزار پیوسته است و از پول شخصی‌اش کتاب خریده است، می‌گوید :"در برههٔ زمانی تاریک و سکوت وحشتناکی که سراسر افغانستان را فراگرفته است، روزها و شب‌های آن جز تکراری زجر آور چیزی بیش نیست، کتاب تنها نوری است که مرا از این همه بی‌عدالتی ها به سوی آیندهٔ روشن امیدوار می‌سازد و این انگیزه سبب شد تا از پول شخصی و پس‌انداز خود ۴۰ عنوان کتاب بخرم و به این کمپاین بپیوندم تا به هم‌نسلانم امیدی داده باشم و در ترویج فرهنگ مطالعه نقش داشته باشم."

قرار است این گروه به زودی مکانی را در شهر کابل اجاره بگیرند و در آن کتاب‌خانه کوچک بسازند و مدیریت این کتابخانه هم از سوی همین دختران مدیریت خواهد شد.

مسوولان این برنامه می‌گویند که اگر کتاب بیش‌تر گردآوری کنند و دختران بیش‌تری برای کتاب‌خواندن به کتاب‌خانهٔ آنان بیایند، آنان مکان بزرگ‌تری اجازه خواهند کرد.

این برنامه از کابل آغاز شده است و فراخوان گردآوری کتاب به زنان در ولایت‌های دیگر نیز فرستاده شده است.

اعضای این گروه از زنان معترض افغانستان و نهادهای داخلی و خارجی می‌خواهند تا برای ساخت کتاب‌خانهٔ برای زنان و دختران، این گروه را کمک کنند.

گروه "خودجوش زنان معترض افغانستان" در هفته سوم حضور طالبان در کابل پس از آن به میان آمد که طالبان مانع حضور زنان در کار شدند و این گروه با شعار نان، کار و آزادی فعالیت اعترضات خود را آغاز کردند.

پس از مسلط شدن بر افغانستان در اگست سال گذشته، طالبان افزون بر ممانعت از کار زنان در ادارات، به استثنای چند ادارۀ معدود، و جلوگیری از ادامۀ تحصیل دختران از صنف ششم به بالا، محدودیت‌هایی را در زمینۀ سیر و سفر آزادانه و "بدون محرم" و نیز نحوۀ پوشش حجاب زنان وضع کرده اند که با انتقاد گستردۀ جهانی مواجه شده است.

XS
SM
MD
LG