لینک های دسترسی

Breaking News

سروی آی-او-ام در ۹ ولایت در مورد بیجاشدگان و عودت‌کنندگان افغان


وزارت امور مهاجرین افغانستان می‌گوید که تنها سال گذشته نزدیک به یک میلیون افغان از محلات اصلی شان بیجا شده اند
وزارت امور مهاجرین افغانستان می‌گوید که تنها سال گذشته نزدیک به یک میلیون افغان از محلات اصلی شان بیجا شده اند

سروی سازمان بین‌المللی مهاجرت یا IOM در ۹ ولایت افغانستان نشان می‌دهد که در جریان پنج سال گذشته، نزدیک به دونیم میلیون افغان یا به کشورشان برگشته اند و یا هم از محلات اصلی شان بیجا شده اند.

اداره بین‌المللی مهاجرت یا IOM در جریان شش ماه گذشته سروی را طی دو دوره در ۹ ولایت افغانستان، راه اندازی کرده که در مورد آمار و عوامل عودت افغان‌ها به کشورشان و بیجاشدگان داخلی معلومات داده است.

بخش نخست این سرویُ در ماه مارچ سال جاری میلادی در ولایت‌های ننگرهار، کنر و لغمان انجام شده و بخش دوم آن در ماه می سال جاری میلادی در ولایت‌های بغلان، بلخ، کابل، کندز، پکتیا و تخار پایان یافته است.

یک مقام اداره بین‌المللی مهاجرت یا IOM در کابل در صحبت با رادیو آشنا – صدای امریکا گفت مصمم اند تا در آینده چنین سروی‌های را در ولایات دیگر افغانستان نیز انجام دهند.

این سروی در سه بخش، افغان‌های عودت‌کننده به کشورشان، بیجاشدگان داخلی و افغان‌های مهاجر به خارج از کشور، در جریان پنج سال گذشته، معلومات داده است.

اداره بین‌المللی مهاجرت، می‌گوید از سال ۲۰۱۲ تا ماه جون سال جاری، دومیلیون و ۴۱۶ هزار و ۵۷۰ افغان به کشورشان عودت کرده اند و یاهم بیجا شده اند.

در این سروی آمده است "این به این معناست که در این ۹ ولایت از هر شش نفر یک نفر یا از خارج کشور به این ولایات عودت کرده و یا هم از یک محل به محل دیگر بیجا شده است. از باشندگان ولایت ننگرهار از هر سه نفر، یک نفر آنان یا از خارج کشور، به این ولایت عودت کرده و یا هم در داخل این ولایت بیجا شده اند".

بربنیاد این سروی، یک میلیون دوصد هزار و ۷۲۱ افغان در پنج سال گذشته، به این ولایات عودت کرده اند که ۸۱.۶ درصد آنان از پاکستان و ۲۲۲ هزار آنان از ایران برگشته اند.

این سروی، گفته است که بیشتر عودت‌کنندگان که شمارشان به بیش ۵۰ هزار تن می‌رسند، به ولایت ننگرهار آمده اند.

بربنیاد این سروی، در جریان پنج سال گذشته، ۴۱ هزار و ۸۰۳ افغان از ترکیه و کشورهای اروپایی به این ولایات عودت کرده اند.

این سروی، هم‌چنان گفته است که ۷۴ هزار افغان‌ها در این ولایات یا در خیمه و یا بدون خیمه، در هوایی آزاد زندگی می‌کنند.

بیجاشدگان داخلی

در این سروی گفته شده است که ۹۷.۳۸ درصد بیجاشدگان داخلی در این ۹ ولایت به دلیل جنگ خانه‌های شان را ترک کرده اند.

بربنیاد این سروی، ۹۵ هزار و ۱۰۳ تن از باشندگان این ولایات از آن خارج شده اند و ۶۵۸ هزار و ۷۰۳ تن در داخل این ولایات از محلات شان بیجا گردیده اند.

این سروی می‌گوید، که بیش از یک میلیون و ۱۴۱ هزار بیجاشدگان این ولایات دوباره به محلات شان برگشته اند.

مهاجرت به بیرون از کشور

اداره بین‌المللی مهاجرت یا IOMبربنیاد این سروی، می‌گوید در جریان پنج سال گذشته، بیش از ۴۵۰ هزار باشندۀ این ۹ ولایت به خارج از افغانستان مهاجر شده اند که ۲۵۲ هزار و ۴۹۷ تن آنان به ایران و ۸۲ هزار و ۹۸۴ تن آنان به پاکستان مهاجر شده اند.

هم‌چنان بربنیاد این سروی، از سال ۲۰۱۲ تا ماه جون سال جاری میلادی، ۱۰۵ هزار و ۲۱۸ تن از باشندگان این ولایات به ترکیه و کشورهای اروپایی مهاجر شده اند.

این رقم، ۲۳.۱۷ درصد تمام مهاجران افغان را به خارج از این کشور تشکیل می‌دهد.

XS
SM
MD
LG