لینک های دسترسی

Breaking News

اخراج اجباری افغانها از ایران، احترام به همسایگان


افغان های رد مرز شده از ایران
افغان های رد مرز شده از ایران
خانواده های اخراج شده از ایران که شمار شان به ۴۵ نفر می رسد، با وصف داشتن اسناد قانونی اقامت، به گونۀ اجباری از ولایت قم آن کشور رد مرز شده اند.

حميدالله خطيبي، رئيس اداره عودت و مهاجرين هرات اين اقدام ایران را خلاف مندرجات و اصول توافقنامه سه جانبه بين افغانستان، ايران و سازمان ملل متحد می خواند.

خطیبی می گوید که در گذشته نیز مهاجرین افغان به بهانه اينكه در مناطق ممنوعه چون مازندران و بلوچستان زندگی می کردند از ایران اخراج می شدند، اما به گفتۀ وی اینبار اخراج خانواده های مهاجر افغان بدون کدام دلیل موجه صورت می گیرد.

حسین یکی از مهاجران اخراج شده از ايران ادعا می کند که نيرو های اطلاعاتی و پوليس انتظامی ايران شب هنگام وارد خانه هايشان شده و آنها را به زور لت و كوب به اردوگاه مهاجرين انتقال دادند.

شمار ديگر اين افراد می گويند که مقام های ايرانی دليل دستگيری و اخراج شان را، تظاهرات مردم كابل بر ضد حكومت ايران و سوختاندن پرچم و عکس رهبران آن کشور در افغانستان بيان كرده اند.

زینب یکی دیگر از رد مرزشدگان می گوید که مامورین ایرانی رفتار ناشایستی با افغان ها انجام داده و آنان را توهین و تحقیر می کردند. او می گوید که در اردوگاه غذا هایی به مهاجرین افغان داده می شد که تاریخ آن پنج ماه پیش گذشته بود.

سكينه زن جوان افغان که به تنهايی رد مرز شده و سه کودک و شوهرش در ایران باقی مانده اند، از بدرفتاری مامورین ایرانی با زنان افغان سخن می زند.

خطیبی می گوید که مقام های افغان این موضوع را با مسوولین سازمان ملل متحد در میان گذاشته و منتظر پاسخ آن اداره استند.

چندي پيش نيز بيشتر از يك هزار كودك مهاجر افغان از سوی مامورین ایرانی، بدون آگاهی خانواده هايشان رد مرز شدند که تا کنون در سردرگمی به سر می برند.

احترام به همسایگان

در همین حال حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان از فعالین جامعه مدنی و مردم آن کشور خواست تا در مظاهرات خود از سوختاندن عکس رهبران مذهبی و یا پرچم کشور های همسایه خود داری کنند و به شخصیت های کشور های همسایه بی احترامی نکنند.

رئیس جمهور افغانستان که در مراسم تجلیل از روز جهانی محیط زیست در کابل صحبت می کرد از رسانه های افغانستان خواست تا از پوشش خبری مظاهرات و گردهمایی هایی که در آن مردم بر ضد کشور های همسایه شعار سر می دهند یا به رهبران کشور های دیگر بی احترامی می کنند، خود داری ورزند.

شماری از فعالان جامعه مدنی و محصلین هفته گذشته با برگزاری تظاهرات درکابل در اعتراض به برگزاری مراسم یادبود از سالروز درگذشت آیت الله خمینی، رهبر انقلاب اسلامی ایران، از حکومت افغانستان خواستند که جلو تجلیل از سالگرد شخصیت های بیگانه را در افغانستان بگیرد.

به باور معترضین برگزاری چنین رویداد ها در افغانستان، زمینه گسترش نفوذ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور های همسایه را در افغانستان فراهم می کند.
XS
SM
MD
LG