لینک های دسترسی

Breaking News

احمدی‌نژاد باز نامزد ریاست جمهوری ایران شد


حمید بقایی (راست) و محمود احمدی‌نژاد (چپ)
حمید بقایی (راست) و محمود احمدی‌نژاد (چپ)

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران، روز چهارشنبه به صفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری ماه می در آن کشور نام نویسی کرد.

با آنکه برخی نامزدی آقای احمدی‌نژاد را به عنوان تلاش برای تقویت نامزدی یکی از هم پیمانان انتخاباتی اش می‌پندارند، این اقدام آزمونی برای آیت الله علی خامنه‌ای نیز است، زیرا وی به احمدی‌نژاد دستور داده بود که واردکارزار انتخاباتی نشود.

ثبت نام نامزدان برای انتخابات ۱۹ می در ایران روز دوشنبه آغاز شد و برای پنج روز ادامه خواهد داشت. سپس شورای نگهبان تمام نامزدان را از نظر اسلامی و سیاسی بررسی خواهد کرد که آیا واجد شرایط رقابت در انتخابات هستند یا خیر.

انتظار می رود که حسن روحانی، رئیس جمهور میانه رو و برحال ایران، که در خصوص برنامۀ هسته‌ای آن کشور با غرب به توافق دست یافت و بر اساس این معامله تحریم های اقتصادی غرب بر ایران لغو شد، نیز وارد رقابت های انتخاباتی شود. اما با آزمون جدی از سوی محافظه کارانی روبرو خواهد بود که به شدت مخالف این توافق اند.

آقای خامنه‌ای که در ساختار نظام در ایران حرف آخر را می‌زند، ماه سپتامبر هشدار داردکه نامزدی آقای احمدی‌نژاد سبب ایجاد انقسام در کشور و زیان به ملت ایران خواهد شد.

محمود احمدی‌نژاد که در سال‌های اخیر ریاست جمهوری‌اش کشیدگی هایی با آیت الله خامنه‌ای داشت، ماه اکتوبر آشکارا بیان داشت که از دستور مقام رهبری پیروی کرده و بار دیگر نامزد ریاست جمهوری نخواهد شد، اما حمید بقایی یکی از متحدان سرسخت و معاون پیشین اش را برای شرکت در انتخابات معرفی کرد.

با آنکه آقای احمدی‌نژاد خود نامزد این انتخابات است، روز چهارشنبه حمید بقایی را نیز برای نام نویسی در وزارت کشور (داخله) همراهی کرد.

تحلیلگران می‌گویندکه آقای احمدی‌نژاد با نام نویسی همزمان خودش و بقایی،عرصه را بر شورای نگهبان تنگ می سازد تا نتواند بقایی را غیر واجد شرایط نامزدی معرفی کند، شورای قدرتمندی که نصف اعضای آن راخامنه‌ای معرفی می‌کند.

خبرگزاری مهر از قول آقای احمدی‌نژاد گزارش داده است که گویا نامزدی وی تنها به خاطر حمایت از بقایی است.

محافظه‌کاران ایران نگران اند که حضور احمدی‌نژاد یا بقایی در انتخابات، آرای نامزدان محافظه‌کار را تقسیم خواهد کرد، همچنان، متحدان آقای روحانی از جذابیت نامزدان کثرت‌گرایی نگرانی دارند که با شعار های ملی گرایانه وارد کارزار انتخاباتی می شوند.

گزارش: خبرگزاری اسوشیتدپرس

XS
SM
MD
LG