لینک های دسترسی

Breaking News

ایران و طالبان درباره سرنوشت زندانیان افغان محکوم به اعدام صحبت می‌کنند


وزارت خارجه حکومت طالبان می‌گوید که قرار است در آیندۀ نزدیک یک هیات قضایی ایرانی برای بررسی پرونده‌های افغان‌های محکوم به اعدام در ایران به کابل سفر کند.

ضیا احمد تکل معاون سخنگوی این وزارت روز یکشنبه سوم سپتمبر (۱۲ سنبله) در اعلامیه‌ای گفت که امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان و حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان و سفیر این کشور در کابل در این باره صحبت کرده اند.

در اعلامیه آمده است: "آقای قمی به سرپرست وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان (حکومت طالبان) در مورد...سفر قریب‌الوقوع هیات قوه قضاییه ایران به کابل جهت بحث روی همکاری‌های قضایی و رسیدگی به پرونده‌های افغان‌های محکوم به اعدام نیز خبر داد".

سفارت ایران در کابل هنوز در این مورد به رسانه‌ها چیزی نگفته است.

بحث در مورد سرنوشت افغان‌های محکوم به اعدام در زندان‌های ایران مدت هاست که ادامه دارد. حکومت پیشین افغانستان نیز در این مورد با ایران در تماس بود، اما تا حال پیشرفتی در این زمینه رونما نشده است.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان به تاریخ ۲۰ می (۳۰ ثور) در مصاحبه‌ای با تلویزیون ملی افغانستان گفته بود که تعداد زندانیان افغان در معرض مجازات اعدام در ایران ۲۰۰ نفر است.

اما تکل تایید کرده بود که حکومت طالبان توانسته با ایران به یک تفاهم برسد تا ۲۰۰ شهروند افغانستان که در آنجا به اعدام محکوم شده اند، جزای اعدام بر آنها تطبیق نشود.

این در حالی است که در سال روان خورشیدی، چهار شهروند افغانستان در ایران اعدام شده اند. سازمان دیدبان حقوق بشر ایران مستقر در ناروی به تاریخ ۱۱ اسد اعلام کرد که حکومت ایران ۱۱ عضو اقلیت بلوچ را به اتهامات مرتبط به مخدرات اعدام کرد که دو تن این افراد افغان بودند.

پیشتر از آن، مقامات قضایی ایران به تاریخ هشتم جولای (۱۷ سرطان) گفتند که دو شهروند افغانستان که در گلوله‌باری سال گذشته به زیارتگاه شاهچراغ در شهر شیراز دست داشتند، در محضر عام اعدام شدند.

دیدبان حقوق بشر ایران گفته است که تنها در ماه جولای ۶۱ مورد اعدام را در ایران ثبت کرده است که با این حساب شمار مجموعی اعدام‌ها در آن کشور در سال روان به ۴۲۳ مورد رسیده است.

ایران همواره در زمرۀ کشورهایی قرار داشته است که بیشترین موارد اعدام را در میان کشورهای جهان داشته است.

دو سازمان مدافع حقوق بشر به تاریخ ۱۳ اپریل (۲۴ حمل) گفتند که اعدام‌ها در سال ۲۰۲۲ در ایران ۷۵ درصد بیشتر از سال قبل آن بوده و هشدار دادند که این "ماشین کشتار" ممکن در سال جاری افراد بیشتری را به کام مرگ بفرستد.

براساس این گزارش، ایران سال گذشتهٔ میلادی ۵۸۲ نفر را اعدام کرد که بالاترین رقم پس از سال ۲۰۱۵ می‌باشد. شمار اعدام شدگان در ایران در سال ۲۰۲۱ به ۳۳۳ نفر می‌رسید.

این در حالی است که هم‌اکنون هزاران شهروند افغانستان در زندان‌های ایران به سر می‌برند. علی رضا محمودی، رییس عمومی قنسولی وزارت امور خارجه ایران هفته گذشته در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، گفت که در حال حاضر تعداد افغان‌های زندانی در زندان‌های ایران بیش از سایر کشورهاست و به شش هزار نفر می‌رسد.

این مقام وزارت امور خارجه ایران در مورد زندانی شدن مهاجرین افغان و اتهامات وارده به آنها چیزی نگفته است، اما برخی دیگر از مقامات ایرانی پیش از این گفته بودند که برعلاوۀ اینکه اکثر افغان‌ها مدارک اقامت قانونی در ایران ندارند، آنان به دلیل قاچاق مواد مخدر و برخی جرایم دیگر زندانی شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG