لینک های دسترسی

Breaking News

ایران از بازداشت‌ها در پیوند با تسمم دانش‌آموزان دختر خبر داد


حکومت ایران از نخستین بازداشت‌های مرتبط به واقعات تسمم دانش‌آموزان دختر در حالی خبر داد که بر اساس تازه ترین آمار، شمار دختران مسموم شده در آن کشور از اواخر نومبر گذشته تا حال به بیش از ۵۰۰۰ نفر رسیده است.

وزارت داخلۀ ایران روز سه شنبه هفتم مارچ (۱۶ حوت) با نشر بیانیه‌ای گفت که شماری از افراد مظنون به "انتقال مواد تحریک کننده" در شش ولایت ایران –خوزستان، آذربایجان غربی، فارس، کرمان‌شاه، خراسان و البرز- بازداشت شده اند.

درست یک روز پیش از این، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، در نخستین واکنش به گزارش‌های تسمم دانش‌آموزان دختر گفت: "این موضوع یک جنایت بزرگ و غیرقابل اغماض است و اگر کسانی در این ماجرا دست داشته باشند، باید عوامل و مسببین آن به اشد مجازات برسند...همه بدانند اگر کسانی به عنوان عوامل این جنایت شناسایی و محکوم شوند، هیچ عفوی در مورد آنها نخواهد بود، زیرا باید به اشد مجازات برسند تا مایه عبرت دیگران شود."

محمد حسن آصفری، عضو کمیتۀ حقیقت‌یاب بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان به خبرگزاری ایسنا گفته است که در ۲۵ ولایت از ۳۱ ولایت ایران، تقریباً در ۲۳۰ مکتب بیش از ۵۰۰۰ دانش‌آموز مسموم شده اند. او گفت: "بیشترین مسمومیت مربوط به دختران و کمترین مربوط به پسران بوده است."

آصفری افزود: "آزمایش‌های مختلفی برای شناسایی نوع مسمومیت در حال انجام است تا علت مسمومیت مشخص شود؛ تاکنون اطلاعات خاصی به دست نیامده که براساس آن مشخص شود که نوع سم چه بوده است و یا این‌که این اقدامات از چه ناحیه‌ای صورت گرفته است. البته بخشی هم به استرس دانش آموزان برمی‌گردد که وقتی اتفاقی بین آنها رخ می‌دهد دیگران هم دچار استرس می‌شوند."

در بیانیۀ وزارت داخلۀ ایران آمده است: "یکی از اعضای این تیم با انتقال و انتشار مواد تحریک کننده از طریق فرزند خود به داخل مدرسه، پس از بدحالی برخی دانش آموزان برای ایجاد ناامنی روانی اقدام به فیلمبرداری و ارسال به رسانه‌های معاند می‌کرد."

وزارت داخلۀ ایران گفته است که سه نفر از بازداشت شدگان دارای سابقه جرمی از جمله "اغتشاشات و جنگ ترکیبی اخیر" داشته اند. حکومت ایران اعتراضات شش ماه اخیر را که در پی مرگ مهسا امینی، در بازداشت پولیس گشت ارشاد آن کشور راه اندازی شده است، همواره "اغتشاش" نامیده است.

قصر سفید روز دوشنبه خواستار "تحقیقات مستقلانۀ معتبر" در پیوند به واقعات تسمم دانش‌آموزان دختر در ایران شد.

XS
SM
MD
LG