لینک های دسترسی

Breaking News

صدر اعظم اسراییل: احیای توافقنامۀ هسته‌ای ایران آغازگر رقابت تسلیحاتی است


یاییر لپید، صدر اعظم اسراییل، تلاش‌ها برای احیای توافقنامۀ هسته‌ای ایران را "اشتباه بزرگ" خوانده و گفته است که می‌تواند آغازگر رقابت تسلیحاتی و موجی از ترور باشد.

آقای لپید روز دوشنبه ۱۲ سپتمبر (۲۱ سنبله) در یک کنفرانس مشترک خبری با اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان، گفت: "زمان آن فرارسیده که از مذاکرات شکست‌خورده با ایران عبور کنیم. [مذاکرات] نمی‌توانند و نخواهند توانست به هدف مشترک همۀ مان، جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، نایل آید."

صدر اعظم اسراییل گفت که ضرورت برای تدوین یک استراتیژی جدید برای متوقف کردن برنامۀ هسته‌ای ایران، از محورهای اصلی گفت‌وگوهایش با صدر اعظم آلمان بود.

یاییر لپید هشدار داد که لغو تحریم‌ها و سرازیر شدن میلیاردها دالر به ایران، موجی از تروریزم را نه‌ تنها در شرق میانه، بلکه در سرتاسر اروپا به راه خواهد انداخت.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان، نیز با انتقاد از اصرار ایران به پایان تحقیقات ادارۀ بین‌المللی انرژی اتمی دربارۀ منشای ذرات یورانیوم کشف‌شده در پایگاه های هسته‌ای اعلام‌نشدۀ ایران گفت که این مسله مانع احیای توافقنامۀ هسته‌ای در آیندۀ نزدیک می‌شود.

به گفتۀ صدر اعظم آلمان، ایران هیچ دلیلی ندارد که پیشنهادهای اروپا به منظور احیای توافقنامۀ هسته‌ای را نپذیرد. او افزود که دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای برای منطقه ویرانگر خواهد بود و به گفتۀ او،‌ باید از آن جلوگیری شود.

دو روز پیش از این، مقام‌های اروپایی با نشر بیانیه‌ای ایران را به نداشتن عزم و تعهد جدی برای نهایی‌کردن تلاش‌های احیای توافق هسته‌ای و اتخاذ مواضع "مغایر تعهدات قانونی لازم‌الاجرای ایران" متهم کردند.

این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران، در نشست خبری دوشنبه صدور این بیانیه را اقدام "نادرست و نسنجیده" خواند و گفت که طرف‌های اروپایی باید مسیر سازنده‌ای را در پیش بگیرند.

XS
SM
MD
LG