لینک های دسترسی

Breaking News

حمله به پارلمان ایران، داعش مسوولیت گرفت


حملۀ مهاجمان بر پارلمان ایران پس از سه ساعت درگیری و کشته شدن هر چهار مهاجم پایان یافت
حملۀ مهاجمان بر پارلمان ایران پس از سه ساعت درگیری و کشته شدن هر چهار مهاجم پایان یافت

حملات دوگانۀ مهاجمان گروه دولت اسلامی بر مقر پارلمان ایران و آرامگاه آیت الله خمینی تا کنون ۱۲ کشته و بیش از ۴۰ زخمی برجاگذاشته است.

گروه دولت اسلامی یا داعش با نشر ویدیویی مسوولیت این دو حمله را به دوش گرفته است.

داعش با نشر ویدیوی ۲۴ ثانیه ای در شبکۀ خبری آن گروه - اعماق - گفته است که "جنگجویان دولت اسلامی بر مقبرۀ خمینی و پارلمان ایران در تهران حمله کردند."

در تازه ترین خبر، خبرگزاری نیمه رسمی تسینم گزارش داد که حمله بر ساختمان پارلمان پس از سه ساعت درگیری، با کشته شدن هر چهار مهاجم پایان یافت.

محمد حسین ذوالفقاری، معاون وزارت داخلۀ ایران، به تلویزیون دولتی آن کشور گفت که مهاجمان با لباس زنانه وارد ساختمان پارلمان شده بودند.

عباس زارع نژاد، مشاور وزارت صحت ایران، به خبرگزاری ایرنا گفته است که تنها در حمله بر ساختمان پارلمان، ۳۵ نفر زخمی شده است.

حمله بر مقبرۀ آیت الله خمینی نیز توسط چهار مهاجم به شمول یک حمله کنندۀ انتحاری صورت گرفت. بر اساس گزارش‌ها یک مهاجم زن که در درگیری با قوای امنیتی ایران زخمی شده بود، دستگیر شده است.

علی لاریجانی رئیس پارلمان ایران این حمله را نکوهش کرده و گفته است که ایران ستون قوی در مبارزه بر ضد دهشت افگنان است، اما به گفتۀ وی تروریستان می‌خواهند آن را ویران کنند.

حملات دوگانۀ ایران سبب شد و وزارت داخلۀ آن کشور جلسۀ فوری امنیتی را برگزار کند. مقام‌های ایرانی از مردم آن کشور خواسته اند تا اطلاع بعدی از استفاده از سیستم حمل و نقل عامه پرهیز کنند.

این نخستین حملۀ گروه دولت اسلامی در خاک ایران است. گروه تندرو سنی داعش درگیر جنگ با قوای مورد حمایت ایران در سوریه و عراق است.

واکنش های بین المللی

حکومت افغانستان ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان حملات ایران و محکوم کردن آن، تروریزم را پدیدۀ شوم خوانده و مبارزۀ جهانی با این پدیده را ضروری خوانده است.

ایالات متحدۀ امریکا این حملات را محکوم کرده و آن را "دهشت افگنی" خوانده است.

هیدر ناورت، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفت که ایالات متحده ضمن ابراز تسلیت به آسیب دیدگان این حملات و خانواده های آنان، با مردم ایران اظهار همدردی می‌کند. او گفت "شرارت تروریزم در جهان صلح آمیز و متمدن جایی ندارد".

انتونیو گوتیرش، سرمنشی سازمان ملل متحد، حملات دهشت افگنی تهران را محکوم کرده و خواستار به عدالت کشاندن عاملان آن شده است. آقای گوتیرش مراتب تسلیت مخلصانۀ خود را به حکومت ایران و قربانیان این رویداد ابراز داشته و استدعای شفایابی عالی زخمی شدگان این حملات را کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، با نشر یک اعلامیه، حملات خشونت آمیز در ایران را محکوم کرده و گفته است که این حملات نشاندهندۀ نیاز به همکاری عمیق تر بین المللی در راستای مبارزه بر ضد تندروان و گروه های دهشت افگنی می باشد.

پاکستان، آلمان، سوریه و شمار دیگر کشورهای جهان نیز این حملات را محکوم کرده و یک صدا بر ضرورت مبارزۀ مشترک جهانی بر ضد دهشت افگنی تاکید کرده اند.​

XS
SM
MD
LG