لینک های دسترسی

Breaking News

ایران قدرت بزرگی که نباید در انزوا باشد – بریتانیا


Suriya
Suriya

وزیر خارجۀ بریتانیا روز دو شنبه گفت که ایران به عنوان یک قدرت عمدۀ منطقه یی می تواند متحدی در مبارزه بر ضد دهشت افگنی باشد، اما به گفتۀ وی، لندن در روابط خود با تهران "محتاطانه گام" بر می دارد.

ایران و قدرت های جهان ماه گذشته در خصوص برنامۀ جنجال برانگیز هسته یی ایران به توافق نایل آمدند و روز یک شنبه سفارت های ایران و بریتانیا پس از حدود چهارسال در دو کشور بازگشایی شد.

فلیپ هاموند، وزیر خارجۀ بریتانیا روز دو شنبه در دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت که هر دو کشور با وصف "میراث کهن بی اعتمادی" زمینه های مشترک دارند.

وزیر خارجۀ بریتانیا گفت که در دیدار با مقامهای ایران در مورد ضرورت شکست دادن گروه دولت اسلامی و توقف قاچاق تریاک از افغانستان به اروپا، توافق صورت گرفت.

آقای هاموند به شبکۀ خبری بی بی سی گفت که ایران یک بازیگر بسیار بزرگ و مهم در منطقه است که نباید به سادگی به انزوا گذاشته شود.

از سوی دیگر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در دیدار با وزیر خارجۀ بریتانیا هرگونه گزینۀ نظامی بر ضد برنامۀ هسته یی تهران را "مسخره" خواند. رئیس جمهور باراک اوباما هفتۀ گذشته گفت که برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته یی، توسل به زور به عنوان یک گزینه باقی می ماند.

ریاست جمهوری ایران با نشر خبرنامه یی نگاشته است که آقای روحانی بیانات اخیر رئیس جمهور اوباما را "سخنان طنزآلود، شعارها و شوخی‌های نابجایی" خوانده است که به روند اعتماد سازی میان ایران و قدرتهای جهان آسیب می رساند روحانی گفته است که قدرتهای جهان به زودی پی خواهند برد که تعامل با ایران راه درست است.

باراک اوباما در صدد رفع نگرانی دیموکراتهای طرفدار خود است که می توانند در رایگیری کانگرس امریکا در مورد معاملۀ هسته یی با ایران، از تصمیم رئیس جمهور حمایت کنند، پیش از آنکه کانگرس زیر رهبری جمهوریخواهان بتواند این توافق را از مسیر آن منحرف سازد.

وزیر خارجۀ بریتانیا با ابراز امیدواری از تصویب معاملۀ هسته یی ایران از سوی کانگرس ایالات متحده گفت که موضع بریتانیا و اروپا در بارۀ این توافق، مستقل از امریکا خواهد بود.

آقای اوباما هفتۀ گذشته در نامه یی به یک قانونگذار دیموکرات نوشته بود که اگر ایران برای ساختن سلاح هسته یی تلاش کند، تمام گزینه های موجود ایالات متحده امریکا به شمول گزینۀ نظامی در دسترس قرار خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG