لینک های دسترسی

Breaking News

ایران وکیلی را بازداشت کرد که از سرکوب معترضان انتقاد کرده بود


محسن رهانی، وکیل مدافع که از نحوه رسیدگی حکومت ایران به اعتراضات ۲۰۲۲ انتقاد کرده بود
محسن رهانی، وکیل مدافع که از نحوه رسیدگی حکومت ایران به اعتراضات ۲۰۲۲ انتقاد کرده بود

بر اساس گزارش رسانه‌های دولتی ایران،‌ وکیل مدافعی که به طور علنی از نحوه برخورد حکومت آن کشور به اعتراضات ۲۰۲۲ انتقاد کرده بود، روز یکشنبه هفتم جولای (۱۷ سرطان) بازداشت و زندانی شده است.

نا آرامی‌ها و اعتراضات گسترده در سراسر ایران و کشور‌های مختلف جهان پس از آن آغاز شد که مهسا امینی، زن ۲۲ ساله ایرانی-کردی‌تبار به دلیل عدم رعایت حجاب توسط پولیس "گشت ارشاد" بازداشت شد و در جریان بازداشت جان باخت.

میزان، خبرگزاری قوه قضاییه ایران، روز یکشنبه گزارش داد که محسن برهانی که برای اجرای حکم قانونی محکمه، احضار و به زندان معرفی شد.

برهانی که استاد پوهنتون نیز است، در آن زمان از طریق رسانه‌های اجتماعی دیدگاه‌های انتقادی‌اش را نسبت نحوه برخورد حکومت ایران در جریان تظاهرات ۲۰۲۲ بیان کرد، اقدامی که سبب محبوبیت او شد. این تظاهرات گسترده حکمرانی بیش از چهار دهه‌ای جمهوری اسلامی را تکان داد.

حکومت ایران اعتراضات مردمی را در سراسر آن کشور با خشونت سرکوب کرد. در جریان سرکوب معترضان، بیش از ۵۰۰ معترض به شمول نو جوانان کشته شدند و بیش از ۲۲ هزار معترض دیگر زندانی شدند.

بازرسان ملل متحد ملل گفته‌ اند که حکومت ایران مسوول خشونت فزیکی مهسا امینی است، خشونتی که سبب مرگ این زن ۲۲ ساله شد.

زندانی شدن برهانی پس از آن صورت گرفت که مسعود پزشکیان که یک اصلاح طلب است، برنده انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام شد.

پزشکیان که جراح قلب است، نیز به صورت صریح و علنی از رسیدگی حکومت ابراهیم رییسی، رییس جمهور پیشین ایران، در دوسیهٔ مرگ مهسا امینی، زن ۲۲ ایرانی-کردی‌تبار انتقاد کرده بود.

رییس جمهور منتخب ایران تعهد کرده تا اعمال قوانین حجاب اجباری را در ایران تسهیل کند و پس از سال‌ها تعزیرات و اعتراضات که جمهوری اسلامی را زیر فشار قرار داده است، به غرب نزدیک شود.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری اسو شیتید پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG