لینک های دسترسی

Breaking News

تمدید تحریم های اتحادیۀ اروپایی بر ایران


مذاکرات هسته ای با ایران
مذاکرات هسته ای با ایران

اتحادیۀ اروپایی روز سه شنبه تحریمات علیۀ ایران را بخاطر "نقض جدی حقوق بشر" تا ماۀ اپریل سال ۲۰۱۸ تمدید نمود. تمدید این تحریم‌ها در حالیست که اتحادیه اروپا سال گذشته به تعقیب امضای معاملۀ هسته ای با ایران تحریم‌ها بر آنکشور را فسخ کرده بود.

ایالات متحده و سایر قدرت های جهان، تحریمات اقتصادی علیه ایران را پس از آن رفع ساختند که ادارۀ بین المللی انرژی هسته ای تأیید کرد که آن کشور شرایط ذکر شده در توافق هسته ای را به جا آورده است.

توافق ایران که شامل از بین بردن هزاران سنترفیوج و غیر فعال ساختن یک ریکتر بزرگ آب میگردید روزنه مذاکره روی موضوعات دیگر را در آنزمان برای ایالات متحده باز نمود.​

پس از توافق هسته ای ایران با کشورهای غربی، بخش بزرگ تحریم های اقتصادی و تجارتی از میان برداشته شده و دسترسی ایران با معاملات بین المللی را تسهیل نموده است. ولی ایالات متحده امریکا هنوز هم بر ایران به دلیل حمایت آن کشور از دهشت افگنی و نقض حقوق بشر، تحریم های سیاسی اعمال می کند.

از سوی دیگر نهادهای بین‌المللی در سالهای اخیر بارها گزارش داده‌اند که وضعیت حقوق بشر در این کشور بهبود نیافته است. زندانی کردن روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و مدنی، نقض آزادی بیان، نبود محاکمه‌های عادلانه به خصوص برای زندانیان دارای عقاید دیگر و ارقام بلند اعدام ها از جمله مواردی است که نهادهای مدافع حقوق بشر و گزارشگر خاص حقوق بشر سازمان ملل متحد برای ایران، بارها به آن انتقاد کرده‌اند.

تحریم‌های حقوق بشر اتحادیه اروپا علیه ایران در سال ۲۰۱۱ وضع شد و از آن پس هر سال تمدید شد.اما در عین زمان اتحادیۀ اروپایی از هنگام معاملۀ هسته ای در سال ۲۰۱۵ که به ختم ده ها سال تحریمات شدید اقتصادی و تجارتی غرب بر جمهوری اسلامی ایران انجامید، روابط حسنه داشته است. از آن زمان ببعد، مقامات اتحادیۀ اروپایی و هیأت های بزرگ تجارتی اروپا به ایران رفت و آمد داشته اند.

ولی اکنون اتحادیۀ اروپا ممنوعیت سفر به ایران را نیز برای یکسال دیگر تمدید نموده ودارایی های ۸۲ ایرانی و یک نهاد آنکشور را قید نموده است. اتحادیۀ اروپایی همچنان ممنوعیت صادرات تجهیزات "مخابراتی و سایر لوازم" را که ممکن برای سرکوبی مخالفین داخلی مورد استفاده قرار گیرد، نیز تمدید نموده است.

جسن روحانی رئیس جمهور ایران پایان یافتن تحریمات بین المللی علیه کشورش را ستود و گفت که ایران اکنون وارد فصل تازه ای شد. اما ایالات متحده گفته است به نظارت خود ار فعالیت های هسته ای ایران ادامه می دهد.

ایران بعد از امضای توفقنامه قرارداد خریداری ۱۰۰ فروند طیاره را با شرکت امریکایی بوئنگ به امضا رسانید. این نخستین معامله تجارتی یک شرکت بزرگ امریکایی با ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این کشور در سال ۱۹۷۹ خوانده شده است.

از سوی دیگر ایران قرارداد خریداری ۱۱۸ طیاره را با شرکت اروپایی ایربس عقد نمود که ارزش آن به ۲۷ میلیارد دالر می رسد. ولی اکنون سوال درین است که با تمدید تحریمات اتحادیۀ اروپایی بر ایران برای یکسال دیگر، سرنوشت این قرارداد ها چه خواهد شد.

به هر حال گفته میشود روابط اقتصادی اروپا با ایران با این تصمیم اتحادیۀ اروپایی و پس از بقدرت رسیدن دونالد ترمپ در امریکا، که نسبت به دولت اوباما سختگیری بیشتری در مورد ایران دارد، پیچیده شده است

XS
SM
MD
LG