لینک های دسترسی

Breaking News

جواد ظریف: تعزیرات امریکا بر ایران، نظم جهانی را لطمه می‌زند


وزیر خارجۀ ایران روز سه شنبه گفت که تعزیرات جدید ایالات متحده بر تهران " دارای تبعات عظیمی بر نظم جهانی" خواهد بود.

اظهارات محمد جواد ظریف در حالی بیان شد که قرار است دور دوم تعزیرات اقتصادی ایالات متحده بر ایران، به تاریخ پنجم نوامبر، عملی شود، تعزیراتی که صادرات تیل ایران رابه شدت متاثر خواهد کرد.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، به نقل از آقای ظریف گزارش داده است که با اشاره به امریکا گفت " متاسفانه این کشور قانون شکن می خواهد، کشورهایی را که پایبند قانون استند، مجازات کند.."

با آنهم وزیر خارجۀ ایران گفته است که "امریکایی ها با تحریم های غیرقانونی علیه ایران به هدف پیش بینی شده خود نرسیدند."

دور نخست تعزیرات ایالات متحده که در ماه آگست ۲۰۱۸ عملی شد، تجارت ایران را در بخش های مختلف از جمله آهن و سکتور تولید موتر، هدف قرار داد. تعزیرات جدید ایالات متحده پس از آن بر ایران در دو مرحله وضع شد که دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، از توافق هسته یی ایران که در سال ۲۰۱۵ میلادی به امضا رسید، خارج شد.

به استثنای ایالات متحده از توافق هسته ای، سایر امضا کنندگان این توافق به شمول متحدین اروپایی امریکا چون بریتانیا، فرانسه و آلمان، تاکید بر حفظ این توافق بین المللی کرده اند.

با وجود افزایش تنش میان ایالات متحده و ایران، دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا گفته است که حاضر است با مقامات ایرانی به شمول رئیس جمهور آن کشور ملاقات کند و روی توافق جدید هسته ای، صحبت کند. اما تا حال، مقامات تهران به فراخوان رئیس جمهور ترمپ پاسخ مثبت نداده اند.

XS
SM
MD
LG