لینک های دسترسی

Breaking News

ایران سربازان قوای بحری امریکا را رها کرد


قایق های سربازان امریکایی از نوعی بود که در این تصویر دیده می شود.
قایق های سربازان امریکایی از نوعی بود که در این تصویر دیده می شود.

مقامهای امریکایی تایید کردند که سپاه پاسداران ایران روز چهارشنبه ده منسوب قوای بحری ایالات متحده را رها کرد. این ده دریانورد روز گذشته پس ورود به قلمرو آبی ایران در خلیج فارس، از سوی قوای بحری ایران بازداشت شدند.

وزارت دفاع ایالات متحده با نشر بیانیه یی گفته است که به هر ده سرباز امریکایی در طول بازداشت در ایران هیچ گونه آسیبی وارد نشده است. در بیانیه آمده است که پیگرد در مورد این رویداد جریان دارد.

این ده منسوب قوای بحری ایالات متحده که سوار بر دو قایق کوچک بودند، روز گذشته هنگام گشت زنی در قلمرو آبی بین کویت و بحرین ارتباط خود را از دست دادند و در آبهای نزدیک جزیرۀ فارسی بازداشت شدند. یک پایگاه قوای بحری سپاه پاسداران ایران در جزیرۀ فارسی موقعیت دارد.

تصویر سربازان امریکایی پس از بازداشت توسط سپاه پاسداران ایران
تصویر سربازان امریکایی پس از بازداشت توسط سپاه پاسداران ایران

این رویداد در حالی اتفاق می افتد که ماه گذشته مقامهای امریکایی، آزمایش راکت جدید ایران را در خلیج فارس "شدیداً تحریک کننده" خواندند. آزمایش جدید راکتی ایران در نزدیکی تنگۀ هرمز و در محل تردد کشتی های امریکایی صورت گرفت.

پیشتر از این سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت که سربازان قوای بحری ایالات متحده پس از آن رها شدند که مقامهای امریکایی به خاطر نقض حریم دریایی ایران پوزش خواست و اطمینان دادند که چنین رویدادی در آینده تکرار نخواهد شد.

اما وزارت خارجه امریکا می گوید که ایالات متحده در مورد این پیش آمد هیچگونه معذرت خواهی ارایه نه نموده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا می گوید که "این راپور عاری از حقیقت است که وزیر خارجه جان کری از ایران معذرت خواسته است."

تلویزیون دولتی ایران از قول جنرال علی فدوی فرمانده قوای بحری سپاه پاسداران گزارش داده است که مشکلات تخنیکی در سیستم راهیاب قایق های سربازان امریکایی سبب شده بود تا آنان وارد آبهای ایران شوند.

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده شب گذشته در خطابۀ خود به ملت در مورد این رویداد هیچ حرفی نزد، اما با اشاره به توافق هسته یی سال گذشته میان ایران و قدرت های جهان گفت که "جهان از جنگ دیگری جلوگیری کرد."

XS
SM
MD
LG