لینک های دسترسی

Breaking News

تهدید ایران مبنی بر کاهش همکاری با سازمان انرژی اتمی ملل متحد


ایران می تواند همکاری خود را با ادارۀ بین المللی انرژی اتمی ملل متحد کاهش دهد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران با بیان این مطلب، به دونالدترمپ، همتای امریکایی اش هشدار داد که در صورت وضع تعزیرات تازه علیه فروش نفت ایران، با "عواقب" آن مواجه خواهد شد.

آقای روحانی روز چهارشنبه پس از نشست با یوکیا امانو، رئیس ادارۀ بین المللی انرژی اتمی ملل متحد در ویانا گفت "فعالیت های هسته یی ایران همواره به مقاصد صلح آمیز بوده است، اما این ایران است که در مورد سطح همکاری خود با ادارۀ بین المللی انرژی اتمی تصمیم می گیرد."

رئیس جمهور روحانی بدون اینکه از کسی نامی برده باشد افزود "مسوولیت تغیر سطح همکاری ایران با ادارۀ انرژی اتمی به آنهایی مرتبط می شود که این وضعیت جدید را ایجاد کرده اند."

حسن روحانی، اوایل روز چهارشنبه گفته بود که تهران در برابر تهدید های ایالات متحده در خصوص قطع فروش نفت ایران، استوار ایستاده است.

ایرنا، شبکۀ خبری رسمی ایران به نقل از رئیس جمهور آن کشور گزارش داده است "امریکایی ها می گویند که آنان می خواهند صادرات نفت ایران را به صفر تقرب دهند. به نظر می رسد در بارۀ عواقب آن فکر نکرده اند."

آقای روحانی که با حضور خود در ویانا تلاش می ورزد معاملۀ هسته یی ایران را نجات دهد گفت تعزیرات ایالات متحده یک "جنایت و تهاجم" است و از اتحادیۀ اروپا و سایر کشور ها خواست در برابر ترمپ ایستادگی کنند.

رئیس جمهور ایران گفت "ایران آنچنانیکه در گذشته از مخمصه بیرون آمده این بار نیز از تعزیرات امریکا زنده بیرون خواهد شد. این حکومت ایالات متحده برای همیش باقی نمی ماند... اما تاریخ و سایر کشور ها بر اساس آنچه واشنگتن امروز انجام می دهد، قضاوت خواهند کرد."

تنگۀ هرمز
تنگۀ هرمز

از جانب دیگر، سخنگوی فرماندهی مرکزی اردوی امریکا به ادعای ضمنی روز سه شنبۀ رئیس جمهور ایران منبی بر بستن تنگه هرمز، واکنش نشان داد.

به گزارش اسوشیتدپرس، بیل اربن، سخنگوی فرماندهی مرکزی اردوی امریکا گفت نیروهای امریکایی و متحدان منطقه‌‌ یی شان "آمادۀ تضمین آزادی تردد بحری و گردش آزاد تجارت حسب مجوزهای قوانین بینالملل هستند."

رئیسجمهور ایران روز سهشنبه گفته بود "امریکاییها مدعی شدهاند که میخواهند به طور کامل جلو صادرت نفت ایران را بگیرند، آنها معنی این حرف را نمیفهمند، چرا که اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود، اگر شما توانستید، این کار را بکنید تا نتیجه اش را ببینید."

در عین حال اسماعیل کوثری، قوماندان نیرو های پاسداران انقلاب ایران روز چهارشنبه در تهران گفت که اگر بخواهند صادرات نفت ایران را متوقف کنند، ایران به هیچ نفت کشی اجازه عبور از تنگه هرمز را نخواهد داد.

XS
SM
MD
LG