لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر ایران: دو نو جوان معترض ایرانی با مجازات مرگ مواجه اند


مهدی محمدی‌‌فرد، جوان‌ترین معترض ایرانی است که پس از اعتراضات ضد حکومتی به اعدام محکوم شده است
مهدی محمدی‌‌فرد، جوان‌ترین معترض ایرانی است که پس از اعتراضات ضد حکومتی به اعدام محکوم شده است

دیدبان حقوق بشر ایران روز دوشنبه دوم جنوری (۱۲ جدی) گفت که این جوانان ایرانی پس از آنکه به خاطر اعتراضات به اعدام محکوم شدند، حالا با خطر به دار آویختن مواجه اند.

دیدبان حقوق بشر ایران مستقر در اسلو، پایتخت ناروی، گفته است که مهدی محمدی فرد، معترض که ۱۸ سال سن دارد، به اتهام آتش زدن غرفهٔ پولیس ترافیک در شهر نوشهر ولایت مازندران به اعدام محکوم شده است.

محکمهٔ سپاه پاسداران این نو جوان ۱۸ ساله را به اتهام "محاربه و فساد فی الارض" به "دو بار مجازات اعدام" محکوم کرده است.

محمود امیری مقدم، رییس حقوق بشر ایران، به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که بر اساس معلومات موجود، محمدی‌فرد جوان‌ترین معترضی است که تا اکنون پس از اعتراضات ضد حکومت در ایران به اعدام محکوم شده است.

در همین حال، میزان، وبسایت قوهٔ قضاییهٔ ایران،‌گزارش داده است حکم اعدام محمد بروغنی، جوان معترض ۱۹ ساله،‌ به اتهام "محاربه با خدا" از سوی محکمهٔ عالی ایران تایید شده است.

بروغنی به اتهام زخمی کردن یک منسوب امنیتی توسط چاقو به قصد کشتن وی به اعدام محکوم شده است. مقامات ایران گفته اند که عملکرد بروغنی سبب "ایجاد رعب و وحشت برای شهروندان و ناامنی در محیط" شده است. به آتش کشیدن یک دفتر حکومتی در منطقهٔ‌ پاکدشت واقع در ۴۳ کیلومتری جنوب‌شرق تهران، پایتخت‌ ایران، و تخریب اموال آن،‌ از دیگر اتهاماتی است که وی به ارتکاب آن محکوم شده است.

محمد بروغنی
محمد بروغنی

دیدبان حقوق بشر ایران مستقر در اسلو، پایتخت ناروی به تاریخ ۲۷ دسمبر ۲۰۲۲با نشر گزارشی گفت که کم از کم ۱۰۰ معترض در ایران با اتهاماتی مواجه اند که مجازات آن مرگ است.

پیش از آن، رابرت مالی، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده در امور ایران،‌به تاریخ ۲۶ دسمبر۲۰۲۲ از احتمال اعدام بیشتر معترضان در آن کشور هشدار داده بود.

فعالان حقوق بشر می‌گویند که اعدام این افراد بخشی از سرکوب گسترده‌ٔ اعتراضات مردمی توسط حکومت ایران به شمار می‌رود تا در میان مردم ترس ایجاد شود.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین الملل، حکومت ایران در سال ۲۰۲۱ دست کم ۳۱۲ نفر را اعدام کرد و پس از چین، دومین کشور جهان است که بیشترین مجازات اعدام را تطبیق کرده است.

اعتراضات ضد حکومتی در ایران در ۱۳ سپتمبر ۲۰۲۲ پس از آن آغاز شد که مهسا امینی، زن ۲۲ ساله کرد ایرانی از سوی پولیس "گشت ارشاد" ایران به خاطر رعایت نکردن حجاب بازداشت و به پایگاه پولیس امنیت اخلاقی برده شد. او چند ساعت بعد با امبولانس در وضعیت صحی وخیم به شفاخانه منتقل شد و سه روز بعد جان باخت.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG