لینک های دسترسی

Breaking News

ایران میزایل های خود را به عراق انتقال داده است - گزارش


میزایل های منتقل شده به عراق بردی ۲۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتری دارند که می توانند ریاض و تل ابیب را هدف قرار دهند.
میزایل های منتقل شده به عراق بردی ۲۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتری دارند که می توانند ریاض و تل ابیب را هدف قرار دهند.

ایران به شیعیان نیابتی خود در عراق، میزایل های بالیستیک داده و در حال توسعه ظرفیت تولید میزایل های بالیستیک در عراق است.

آژانس رویترز به نقل از چند منبع غربی، ایرانی و عراقی با بیان این خبر می نگارد که قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران بر برنامه میزایل ایران در عراق نظارت دارد.

سیاست تهاجمی میزایل ایران همچنین باعث دستپاچگی فرانسه، آلمان و بریتانیا، سه متحد امریکا خواهد شد که می خواهند توافق هسته ای را با ایران نجات دهند.

رویترز به نقل از سه مقام ایرانی، دو منبع استخباراتی عراقی و دو منبع استخباراتی غربی می گوید که تهران در چند ماه اخیر میزایل های بالیستیک برد کوتاه را به عراق منتقل کرده است. این منابع همچنین گفته اند که ایران میخواهد میزایل های بالیستیک را در عراق نیز تولید کند.

دولت و اردوی عراق از هر گونه اظهار نظر در این باره خودداری کرده اند. میزایل های منتقل شده به عراق بردی ۲۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتری دارند که می توانند ریاض و تل ابیب را هدف قرار دهند.

مقام های اسرائیلی در باره انتقال برنامه موشکی ایران به عراق اظهار نظری نکرده اند.

کشورهای غربی پیشتر ایران را متهم کرده بودند که میزایل های بالیستیک و فناوری تولید آنها را به سوریه، حزب الله لبنان و یمن منتقل کرده است.

کشورهای عرب در خلیج فارس و اسرائیل، از فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه نگرانند و آنها را تهدیدی علیه امنیت منطقه ای می دانند.

منابع غربی به رویترز گفتته اند که انتقال ده‌ها میزایل ایران به عراق، هشدار تهران به آمریکا و اسرائیل به ویژه پس از حملاتی به نیروهای نظامی ایران در سوریه، تلقی می شود.

رویترز می گوید آمریکا حضور چشمگیری در عراق دارد و منابع غربی معتقدند، به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران می خواهد از عراق یک پایگاه موشکی بسازد.

رویترز به نقل از یک مقام امریکایی، بدون ذکر نام گزارش داده که ایران در چند ماه گذشته شماری از میزایل ها را به عراق منتقل کرده است، اما ظرفیت پرتاب آن ها قابل تائید نبوده است.

واشنگتن می خواهد متحدان غربی آن با رعایت تحریم های احیا شده، موضع سخت‌گیرانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران بگیرند.

فرانسه، آلمان و بریتانیا، سه کشور امضا کننده توافقنامۀ هسته یی، در مقابل این خواست امریکا مقاومت کرده اند، اما باآنهم برنامه میزایل تهران را تهدیدی علیه امنیت منطقه تلقی می کنند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه روز پنجشنبه گفت، ایران راکت و میزایل به متحدان منطقه یی اش می دهد و به تکثیر میزایل های بالیستیک دامن زده است و باید به سلطه‌گری در منطقه پایان دهد. وزیر خارجه فرانسه گفت ایران نمی تواند از گفتگوی بیشتر در این باره بپرهیزد.

این درحالیست که فدریکا موگیرینی، رئیس پالیسی اتحادیۀ اروپایی در پایان نشست دو روزۀ وزرای خارجۀ اتحادیۀ اروپایی در ویانا پایتخت اتریش گفت "اقدامات منطقه یی برای دستیابی به صلح در سوریه بسیار حیاتی است. اما رفتار تهران برای همه ما بسیار نگران کننده است و باید به این مساله رسیدگی شود."

XS
SM
MD
LG