لینک های دسترسی

Breaking News

قانونگذاران ایرانی برای احیای توافق هسته‌ای شرط گذاشتند


میکانیزم سانتریفیوژ غنی سازی یورانیم درتاسیسات هسته‌ای نطنز ایران
میکانیزم سانتریفیوژ غنی سازی یورانیم درتاسیسات هسته‌ای نطنز ایران

قانون‌گذاران ایرانی روز یکشنبه ۱۰ اپریل (۲۱ حمل) به منظور احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ شرایط خویش را بیان کردند.

رسانه‌های دولتی ایران به استناد اعلامیه‌ٔ قانون‌گذاران ایرانی گزارش داده اند که واشنگتن تضمین قانونی بدهد که بار دیگر از این توافق هسته‌ای بیرون نمی‌شود و چنین تضمین از سوی کانگرس ایالات متحده تصویب شود.

قانون‌گذاران ایران همچنین گفته اند که تعزیراتی که بر اساس احیای توافق هسته‌ای لغو می‌شود،‌ نباید بار دیگر وضع شود.

آنان همچنین گفته اند که در صورت احیای توافق هسته‌ای، ایالات متحده قادر نباشد ''تا به بهانه‌هایی از میکانیزم ماشه" کار بگیرد.

میکانیزم ماشه (Trigger snapback mechanism) به روندی در توافق هسته‌ای ایران اطلاق می‌شود که اگر یکی از طرف‌ها به این نتیجه برسد که جناح مقابل بیش از این به مواد تعهدات توافق عمل نمی‌کند، می‌تواند به کمیسیون مشترک شکایت کند.

این میکانیزم در جریان مذاکرات قبلی از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به پافشاری ایالات متحده در این توافق گنجانیده شد. میکانیزم ماشه به زبان ساده در واقع به معنای برگشت سریع تعزیرات اقتصادی علیه ایران می‌باشد.

ایران و ایالات متحده تقریباََ از یک سال به این‌سو در ویانا، پایتخت اتریش، در مذاکرات غیرمستقیم دخیل بوده اند تا توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهان— ایالات متحده، روسیه، بریتانیا، چین، فرانسه و آلمان—احیا شود.

دونالد ترمپ،‌ رییس جمهور پیشین ایالات متحده، در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یک‌جانبه از این توافق بیرون شد و به تدریج تعزیرات شدید اقتصادی را بر ایران وضع کرد.

به تعقیب آن، ایران نیز از تعهدات توافق هسته‌ای خود را عقب کشید و غنی سازی یورانیم را از سر گرفت.

حال که مذاکرات مستقیم ایران با قدرت‌های عضو توافق هسته‌ای و مذاکرات غیر مستقیم با ایالات متحده متوقف شده است، جناح های دخیل در این گفتگو ها یک‌دیگر را متهم می‌کنند که در قسمت تصمیم‌گیری‌های لازم سیاسی برای مسایل حل ناشده، ناکام مانده اند.

XS
SM
MD
LG