لینک های دسترسی

Breaking News

سیاست ایران در مذاکرات هسته یی با قدرت های جهان


مقامات ایرانی، انتقال یورانیم غنی شده در آن کشور را رد کردند. این امر، یکی از تقاضاهای کلیدی قدرت های جهان برای آغاز مذاکرات هسته یی بود. این در حالی است که اسرائیل هنوز هم بر وضع تعزیرات شدیدتر بر ایران تاکید دارد.

عباس عراقچی معاون وزارت خارجۀ ایران به روز یک شنبه گفت که ایران حاضر نیست ذخایر یورانیم غنی شده خویش را به کشور دیگری انتقال دهد.

ذخایر یورانیم ایران که 20 فیصد غنی شده است، فقط یک گام دور تر از آن قرار دارد که به مواد تسلیحات هسته یی مبدل شود و انتقال آن به کشور سومی، یکی از تقاضای های کلیدی قدرت های جهان برای آغاز مجدد مذاکرات برنامه جنجال برانگیز هسته یی ایران می باشد.

با آنهم عراقچی، به انعطاف پذیری درسایر ابعاد غنی سازی یورانیم آن کشور اشاره کرد.

عراقچی گفت که ایران آماده است که در بخش های نوعیت، کمیت و سطوح مختلف غنی سازی یورانیم مذاکره کند اما انتقال مواد به خارج برای آن کشور خط قرمز است.

او مشخصاً در مورد یورانیم 20 فیصد غنی شده صحبت نکرد، اما از اظهارات عراقچی طوری بر می آید که ایران این پیشنهاد را رد خواهد کرد.

در همین حال علی لاریجانی رئیس مجلس نمایندگان پارلمان ایران روز گذشته گفت که مذاکرات نباید بر اساس آنچه صورت بگیرد که در گذشته اتفاق افتاده است.

از آنجایی که ایران از سال 2010 به این به غنی سازی 20 فیصد یورانیم آغاز کرده است، تخمین میشود که آن کشور بیش از 240 تا 250 کیلوگرام مواد سوخت یورانیم داشته باشد که برای یک بم هسته یی به آن نیاز است.

اسرائیل این مقدار مواد سوخت را به مثابه خط قرمز تلقی نموده و پیشنهاد اقدام نظامی علیه رژیم ایران را کرده است.

اما ایران ذخایر یورانیم 20 فیصد غنی شدۀ خویش را کمتر از این مقدار نگهداشته و یک مقدار آنرا منحیث مواد سوخت ریکتور ها به پودر اکساید مبدل نموده است.

ایران در سال 2006 میلادی فقط چند صد سنترفیوژ فعال داشت اما پس از وضع شدیدترین تعزیرات اقتصادی جهان، ایران 19 هزار ماشین پروسس یورانیم را در تسهیلات هسته یی خویش نصب نموده است.

کشور های غربی تردید دارند که ایران در صدد ساختن سلاح هسته یی است، اما ایران همواره این ادعا ها را رد کرده گفته است که برنامۀ هسته یی آن کشور مقاصد صلح آمیز دارد.

گزارش: خبرگزاری های آسوشیتدپرس و رویترز
ترجمه: محمد هاشم حبیب زاده
XS
SM
MD
LG