لینک های دسترسی

Breaking News

پیامد توافق احتمالی هسته ای ایران با قدرت های جهان


کاهش اختلاف نظرهای نسبی بین ایران و قدرت های جهانی در مذاکرات درخصوص برنامه هسته یی ایران امیدواری ها به توافق احتمالی را در مورد این برنامه در سطح جهانی به نظر می رسد، اما در صورتی که توافقی بین ایران و قدرت های جهان شود، تاثیر پی آمد های مثبت و منفی آن در منطقه چه خواهد بود.

دومین روز مذاکرات ایران و کشور های ۵+۱ در ژنیو در حالی آغاز می شود که جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا ، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه و ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا برای پیوستن به این مذاکرات عازم ژنیو شده‌اند و برخی دیپلما‌ت‌ها اظهار امیدواری کرده‌اند که امکان توافق وجود دارد.

الکس فتنکا، تحلیلگر امریکایی در امور شرق میانه در واشنگتن می گوید ملاقات روز جمعه نمی تواند به طور فوری همه اختلافات بین ایران و قدرت های جهان را حل کند اما امید این است که این اولین گام به سوی کاهش اختلافات باشد.

آقای فتنکا علاوه کرد خشم اسرائیل قابل درک است وآن کشور نباید بر خلاف این گفتگو ها در این مقطع زمان باشد.

فتنکا می گوید "به طور واضح باید گفت که اسرائیل همیشه موقف سختگیرانی را علیه برنامه هسته یی ایران داشته است. ایالات متحده امریکا همواره در کنار اسرائیل قرار داشته و به رهبری ایالات متحده تعزیرات سخت جامعه بین المللی بر ایران وضع شد که برای اسرائیل به تنهایی پیاده کردن این کار مشکل بود. اسرائیل همراه با ائتلاف بین المللی علیه ایران ایستاده بود تا به حال بودن با کشور های متحد، به نفع اسرائیل بوده است و زمانی که این ائتلاف روش های نرمی را علیه ایران اتخاذ می کند، اسرائیل نباید از آن که به نفع آن کشور کار کرده کناره گیری کند."

این در حالی است که بنیامین نیتنایاهو، صدراعظم اسرائیل نگرانی خود را مبنی براین مذاکرات بیان داشته و گفته است ایران به هیچ وجهی ظرفیت غنی سازی هسته یی اش را کاهش نمی دهد.

جی کارنی ، سخنگوی قصر سفید درباره واکنش خشم‌ آلود نتنایاهو گفته است با توجه به این که هنوز توافقی صورت نگرفته ، هر گونه انتقادی در این زمینه زود هنگام است.

در همین حال، داکتر محمد برقه ای، تحلیلگر ایرانی می گوید اول اینکه سیاست های رئیس جمهور اوباما در قبال کشورهای شرق میانه تغیریافته و او درک کرده است که امریکا بر علاوه قدرت نظامی، نیاز به قدرت اقتصادی و فنی در منطقه دارد و دوم اینکه شرق میانه دیگر از لحاظ نفت از اهمیت خاصی برخوردار نیست و اصل مقصد، رسیدن به کشور های چون چین، هند و قرغزستان است.

آقای برقه ای می گوید "امریکا به ایران نیاز دارد تا بتواند آشفته گی ها در سوریه و عراق را حل کند ودرگیری خود را از افغانستان کاهش دهد. اگرتوافقی میان ایران و کشورهای ۵+۱ صورت گیرد باعث ایجاد صلح در منطقه خواهد شد."

سید احمد نجیب محمود، تحلیلگر افغان می گوید ایران مانند پاکستان همواره توجه جدی به سوی افغانستان داشته و از حضور نیرو های خارجی در افغانستان و نگرش سیاست های خارجی آن کشور به سوی امریکا و اتحادیه اروپایی نگران است و اگر این نگرانی ها کاهش یابد و نرمی در سیاست های ایران در قبال افغانستان دیده شود، میزان صادرات و واردات و سرمایه گذاری بین دو کشور افزایش می یابد و سهولت ها برای مهاجرین افغان مقیم آن کشور نیز فراهم خواهد شد.

آقای محمود می گوید "حوزه مشارکت مسائل اجتماعی و منطقه یی بیشتر خواهد شد که می تواند درآینده ایجادگر یک گروه اقتصادی کشورهای در منطقه شود که افغانستان و ایران نیر شامل آن باشد. تغیر در سیاست های داخلی و خارجی ایران برای افغانستان، ایران و منطقه ممد واقع خواهد شد."

این دومین دور مذاکرات ایران و کشور های ۵+۱ پس از ریاست جمهوری حسن روحانی است و دیده شود که تا چه حد برای رفع تعزیرات که گفته می شود اقتصاد آن کشور را متضرر کرده است، کمک کننده واقع می شود.
XS
SM
MD
LG