لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش های دپلوماتیک ایالات متحده در حل بحران ذروی ایران


تلاش های دپلوماتیک ایالات متحده در حل بحران ذروی ایران
تلاش های دپلوماتیک ایالات متحده در حل بحران ذروی ایران

سوالات در مورد گزارش ادارۀ بین المللی انرژی ذروی و برخی جزئیات این گزارش که قبل از انتشار رسمی آن فاش شده است، منجر به برگزاری نشست خبری در قصر سفید شد.

گزارش رسانه ها روی شماری از یافته های کلیدی متمرکز بود. رسانه های اسرائیلی از مناظرۀ شدید حکومت و عامۀ آن کشور در مورد تهاجم بالقوۀ پیشگیرانۀ نظامی بر ایران گزارش داده اند.

گزارش روزنامۀ واشنگتن پست حاکی است که دپلومات های غربی و متخصصین ذرویی که اطلاعات استخباراتی را بررسی کرده اند به این باور اند که ایران به کمک دانشمندان خارجی، گام های عمده یی را در فایق آمدن بر آزمون های تخنیکی در انکشاف سلاح ذروی برداشته است.

جی کارنی، سخنگوی قصر سفید گفت که انتظار آن می رود تا گزارش ادارۀ بین المللی انرژی ذروی نگرانی ها را در مورد سلوک ایران و ناکامی آن کشور در اجابت از ملکفیت های بین المللی " طنین و تقویت" بخشد. وی اضافه کرد که تعزیرات بین المللی بر ایران موثر بوده است.

کارنی گفت که ایالات متحده روش تقرب دپلوماتیک را دنبال می کند، اما تکرار کرد که ایستادن ایران در موقف همیشگی اش، گزینۀ های دیگر را رد کرده نمی تواند.

"ما اکنون به گونۀ مشخص در وضعیتی قرار داریم که قبلاً وجود نداشت، زیرا در گذشته تقرب دو جانبه وجود داشت، اما اکنون به جهان واضح شده است که ایالات متحده موضوع مورد بحث نبوده و ایران و سلوک آن کشور مطرح بحث است. این امر به ما اجازه داد تا جامعۀ جهانی را در مسیری به حرکت در آوریم که در گذشته وجود نداشته است و دیگر اینکه گرد هم جمع شده و بر ایران فشار بیاوریم تا سلوک خود را تغییر دهد."

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفت که ایالات متحده و سایر کشور ها در این خصوص جلسات مقدماتی داشته اند.

" فکر می کنم که ما از آدرس ادارۀ بین المللی انرژی ذروی این درک را داشته ایم که گزارش آنها چه را احتوا کرده است و دیگر اینکه کدام ساحات ممکن نکات دشوار باشد. اما باز هم تکرار می کنم، تا زمانیکه گزارش نهایی و ارایه نشده است، من نمی خواهم نسبت به رئیس ادارۀ بین المللی انرژی ذوری سبقت گیرم."

نولاند تکرار کرد که موقف ایالات متحده و ایران طوری است که ایران به استفاده از برنامۀ ذروی اش برای مقاصد صلح آمیز اجازه دارد، تا زمانیکه این برنامه شفاف بوده و به تفتیش کلی اجازه بدهد. اما وی گفت که ایران به تفتیش کلی اجازه نداده و به تبادل اطلاعاتی که اطمینان خاطر جامعۀ جهانی را فراهم سازد، نپرداخته است، ایران به غنی سازی یورانیم به میزان بیشتر از 20 در صد ادامه داده است که فرا تر از نیازمندی برای مقاصد صلح آمیز انرژی است.

بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده هفتۀ گذشته در نشست 20 کشور پیشرفتۀ جهان در فرانسه گفت که برنامۀ ذروی ایران "تهدید دایمی" را با خود دارد. او تهران را ترغیب کرد تا مکلفیت های ذروی خود را اجرا کند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG