لینک های دسترسی

Breaking News

شورای نگهبان، نامزدی احمدی نژاد را رد کرد


شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران
شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران

شورای نگهبان شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران را تائید، اما نامزدی محمود احمدی نژاد را رد کرد.

در جمله شش نامزد که صلاحیت شان از جانب شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری ایران تایید گردیده است، حسن روحانی و ابراهیم رئیسی شامل اند.

وزارت داخله ایران در یک اعلامیۀ گفته است که صلاحیت سید مصطفی آقا میرسلیم، اسحاق جهانگیری کوشایی، حسن روحانی، سید ابراهیم رئیسی ساداتی، محمدباقر قالیباف و سید مصطفی هاشمی طبا، از جانب شورای نگهبان برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ایران تایید شده است.

براساس قانون اساسی ایران، وظیفه نظارت بر انتخابات را شورای نگهبان به عهده دارد.

این شورا از میان داوطلبان نامزدی در انتخابات معمولا چند نفر را برای رقابت بر می گزیند. این شورا در هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نامزدی ده نفر را تایید کره بود.

رد صلاحیت سلیقه یی عمده ترین انتقاد بر شورای نگهبان است. برخی از نهاد های بین المللی و ایالات متحده، عملکرد این شورا را در تناقض با انتخابات آزاد و عادلانه می دانند.
در این دور انتخابات در حالی صلاحیت محمد غرضی رد شده که در دوره قبلی نامزدی اش تایید شده بود.

رد صلاحیت احمدی نژاد

مشهور ترین نامزد این دوره که توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران است. آقای احمدی نژاد که دو دوره رئیس جمهور ایران بود.

به این ترتیب، او نیز به روسای جمهوری پیوست که رد صلاحیت شده اند. از روسای جمهور سابق ایران، ابوالحسن بنی صدر به خارج از ایران فرار کرد و محمدعلی رجایی کشته شد. غیر از آیت الله علی خامنه ای که رهبر فعلی ایران است، سایر روسای جمهور ایران هر کدام با ممانعت هایی بعد از ختم دوره ریاست جمهوری شان مواجه شدند.

XS
SM
MD
LG