لینک های دسترسی

Breaking News

فهرست نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ایران نهایی شد


ابراهیم رییسی (راست) یکی از نامزدان تایید شدهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران
ابراهیم رییسی (راست) یکی از نامزدان تایید شدهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران

شورای نگهبان ایران، ضمن رد چندین چهره برجسته از فهرست نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ایران، هفت نامزد را برای رقابت در انتخابات آن کشور تایید کرده است.

نامزادان انتخابات ریاست جمهوری ایران که قرار است به تاریخ ۱۸ جون برگزار شود توسط شورای ۱۲ عضوی نگهبان که زیر نظارت آیت‌الله خامنه‌ای فعالیت دارد، باید منظور شود.

یکی از کاندیدان مطرح تایید شده ابراهیم رییسی، رییس قوای قضاییۀ ایران است. او که از نزدیکان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر مذهبی ایران می‌باشد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ نیز اشتراک کرده بود اما در برابر روحانی شکست خورد.

اصلاح طلبان و فعالان حقوق بشر می‌گویند که رییسی، قاضی تندرو و یکی از چهار قاضی است که در سال ۱۹۸۰ صدها فعال سیاسی را به مجازات اعدام محکوم کردند.

براساس گزارش تلویزیون دولتی ایران، سعید جلیلی عضو پیشین هیت مذاکرکنندۀ هسته‌ای ایران، محسن رضایی قوماندان پیشین سپاه پاسداران، علی رضا زاکانی عضو پیشین پارلمان ایران، امیرحسین قاضی زاده عضو پارلمان، محسن مهرعلیزاده والی پیشین و عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی ایران سایر کاندیدان ریاست جمهوری می‌باشند.

شورای نگهبان علی لاریجانی، رییس پیشین پارلمان، نامزد محافظه کار و متحد حسن روحانی رییس جمهور ایران، اسحاق جهانگیر معاون اول رییس جمهور و محمود احمدی نژاد، رییس جمهور پیشین را واجد شرایط برای رقابت در انتخابات ندانسته و آنان را در فهرست نهایی حذف کرده است.

حسن روحانی، رییس جمهور کنونی ایران که به دلیل تکمیل کردن هر دو دورۀ قانونی تصدی ریاست جمهوری، نمی‌تواند در این انتخابات رقابت کند، بر اساس گزارش‌ها، با ارسال نامه‌ای به خامنه‌ای خواستار تغییر فهرست فعلی نامزدان شده است.

همچنین، صادق لاریجانی، عضو شورای نگهبان در بیانیه‌ای با اعتراض به تصمیم شورای نگهبان، آن را "غیرقابل دفاع" خوانده و گفته که "دستگاه‌های امنیتی" در کار این نهاد "دخالت" می‌کنند.

مردم ایران که به دلیل تحریم‌های غرب و همه‌گیری مرگبار کروناویروس در آن کشور زیر فشار شدید قرار گرفته اند، به نظر می‌رسد که علاقۀ مفرط و فراوانی به انتخابات نخواهند داشت.

در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۰ در ایران میزان مشارکت رای‌دهندگان ۴۲.۵ درصد بود که در بیش از ۴۰ سال اخیر کمترین میزان مشارکت در انتخابات آن کشور بود. بررسی‌های رسمی پیش‌بینی کرده است که میزان مشارکت در انتخابات جون امسال در ایران حدود ۳۹ درصد خواهد بود.

XS
SM
MD
LG