لینک های دسترسی

Breaking News

افت بی‌پیشینۀ ارزش پول ایران در پی تحریم‌های امریکا


ارزش واحد پول ایران در برابر دالر امریکایی به پایین‌ترین حد خود رسید و روز یکشنبه ۲۰ سپتمبر (۳۰ سنبله) یک دالر امریکایی در برابر ۲۷۳ هزار ریال (۲۷۳۰۰ تومان) تبادله می‌شد.

این رکود پس از آن دامنگیر پول ایران شد که دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا اعلام کرد تمام تحریم‌های سازمان ملل متحد بر ایران از سر گرفته شده است.

ایران این اقدام ایالات متحده را "باطل و غیرقانونی" خوانده و انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد به شورای امنیت این سازمان گفته است که در پیوند با اعلامیۀ حکومت ایالات متحده اقدامی کرده نمی‌تواند، زیرا به گفتۀ آقای گوتیرش "به نظر می‌رسد "ابهاماتی" در خصوص این موضوع وجود خواهد داشت.

فرانسه، بریتانیا و آلمان، سه کشور شامل در توافق هسته‌ای با ایران روز یکشنبه با نشر بیانیه‌ای هرگونه تصمیم یا اقدام ایالات متحده برای اعمال دوبارۀ تحریم‌های ملل متحد بر ایران بی تاثیر خوانده و گفته اند که امریکا با آنکه در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، اکنون به میکانیزمی متوسل شده است که در توافق یاد شده درج است.

با اینحال، رییس جمهور ترمپ در نظر دارد فرمان اجرایی را صادر کند که به امریکا اجازه خواهد داد تا بر هر کسی که تحریم‌های وضع شده بر ایران را نادیده می‌گیرد، نیز تحریم وضع شود.

وزارت خارجۀ ایران تلاش‌های ایالات متحده را "بیهوده" خوانده است.

ایالات متحدۀ امریکا از سال ۲۰۱۸ به اینسو، پس از خروج از توافق هسته‌ای ایران، تحریم‌های یک جانبه را بر آن کشور وضع کرده است؛ تحریم‌هایی که ضربۀ شدید اقتصادی را بر ایران وارد کرده است.

یکی از تاثیرات این تحریم‌ها افت ارزش واحد پولی ایران است. ریال ایران تنها در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۹ درصد ارزش خود را از دست داده است.

XS
SM
MD
LG